Port of Moerdijk: multimodaal knooppunt van Europese allure

Brand story

Port of Moerdijk mag dan misschien een minder bekende haven zijn tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen, dat maakt de uitgangspositie van het haven- en industriegebied er zeker niet minder interessant op. Moerdijk biedt maar liefst vier vervoersmodaliteiten: weg, water, spoor en buis, en is daarmee een vitaal knooppunt van multimodaliteit voor de regio en voor Europa.

Port of Moerdijk
Foto: Port of Moerdijk
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk over de speerpunten en uitbreiding van shortsea-verbindingen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

We merken soms dat mensen niet precies weten hoe groot we eigenlijk zijn en wat te bieden hebben’, vertelt Kyra Lemmens, commercieel manager logistiek van Havenbedrijf Moerdijk. ‘Juist ook door onze goede multimodale aansluitingen naar het voor- en achterland zijn we een interessante locatie als schakel, start- of eindpunt in de logistieke keten. Daarmee maken wij de zogeheten modal shift helemaal waar, en we breiden die alleen maar verder uit.’

In het haven- en industriegebied van Moerdijk komt een aantal vitale waarden samen, die elkaar versterken. Zo is Port of Moerdijk de vierde zeehaven van nationaal belang, met een eigen verbindingsnetwerk voor shortsea-shipping, en het is de tweede containerhaven in Nederland. De haven van Moerdijk is de verst in het land gelegen zeehaven, in het hart van de Vlaams-Nederlandse Delta, slechts op 25 kilometer van Rotterdam en 60 kilometer van Antwerpen. Met ruim 2.600 hectare en 400 bedrijven is het een van de grootste werklocaties van Brabant. Niet voor niets profileert Moerdijk zich als het centrale knooppunt van duurzame logistiek, procesindustrie en circulaire chemie in de regio.

Groeien als shortsea-haven

Een van de belangrijkste speerpunten is de ambitie om door te groeien als shortsea-haven. Moerdijk telt nu reeds 30 shortsea-bestemmingen en streeft naar een goed dekkend netwerk binnen Europa. ‘We breiden hier zeker nog verder in uit en geloven absoluut in duurzamer vervoer over de zee, in plaats van nog meer vrachtwagens en toenemende congestie op de weg. Met meer shortsea-verbindingen bieden we ons havenbedrijfsleven meer kansen en trekken we ook nieuwe rederijen en klanten aan. We hebben geen sluizen, geen congestie, een flexibel afhandelingsproces en slagvaardige bedrijven, waardoor schepen nooit lang hoeven te wachten.’

Moerdijk heeft er sinds kort twee nieuwe shortsea-verbindingen bij. Sinds september 2023 is er een wekelijkse lijndienst met Casablanca. Belangrijk in de route naar Casablanca is dat daar ook stops in Frankrijk, Portugal en Spanje bij horen, waarvan een stop in het Franse Montoir een mooi voorbeeld is van een modal shift. ‘Het westen van Frankrijk is een bestemming die normaal vooral over weg wordt aangedaan. Shortsea biedt daarvoor nu een milieuvriendelijk alternatief’, zegt Lemmens. Via Tailwind Shipping Lines, de eigen containerrederij van supermarktketen Lidl, is er sinds begin dit jaar ook een directe dienst bijgekomen van Barcelona naar Moerdijk.

Multimodaal knooppunt

Behalve dat de rederij van Lidl de haven van Moerdijk aandoet met een shortsea-verbinding, heeft het bedrijf ook besloten om een geheel nieuw distributiecentrum van 200.000 vierkante meter te bouwen op het Logistiek Park Moerdijk. Het bedrijf gaat het multimodale netwerk (shortsea, binnenvaart en spoor) van Moerdijk inzetten om een groot deel van zijn Europese distributiecentra te bevoorraden. Ook het transport- en logistiek bedrijf DSV gaat een warehouse, van 220.000 vierkante meter, realiseren op het park, terwijl VGP Group als projectontwikkelaar verantwoordelijk is voor nog eens 400.000 vierkante meter aan warehousing en distributie. ‘Het grote voordeel van Logistiek Park Moerdijk is de ligging: pal aan de A17 en midden in het havengebied van Rotterdam, Antwerpen en Moerdijk. Via een interne baan, waar we op termijn automated vehicles zouden kunnen inzetten, is het logistieke park, exclusief voor vrachtverkeer, verbonden met onze haven en vervoersverbindingen via spoor en water. Daarmee komt alles bij elkaar om uit te blinken als een Europees, multimodaal knooppunt, waar zowel groot- als kleinschalige logistieke warehousing kan plaatsvinden.’

Overigens benadrukt Lemmens dat de ondersteunende diensten van Port of Moerdijk zich niet beperken tot logistiek en warehousing. ‘Wij geloven in value added services en zijn niet slechts een doorgeefluik. Er worden wezenlijke services toegevoegd in de keten: van de assemblage en omverpakking tot het stemmen van de gitaren van Fender, die hier in de haven aankomen.’

Naast de focus op logistiek profileert Moerdijk zich op het gebied van innovatieve, circulaire economie. ‘Denk bijvoorbeeld aan een betere recycling en hergebruik van restmaterialen door andere bedrijven. Of een bedrijf dat zijn buurman voorziet van warmte door de stoom die vrijkomt bij zijn productieprocessen. In de praktijk blijkt dat het voor veel innovatieve scale ups niet zo eenvoudig is om in contact te komen met het bedrijfsleven. Daar kunnen wij een sleutelrol in spelen. Connecting you is niet voor niets onze slogan. Die verbindende rol komt letterlijk en figuurlijk overal in terug. Door mensen en bedrijven samen te brengen en ervaringen te laten delen, bevorder je innovatiekracht en stimuleer je elkaar om je business nog beter te kunnen doen. Dat is de samenwerking waar wij in geloven en voor staan.’

Multimodaal

Port of Moerdijk is ook aanwezig op Multimodaal Transport Expo, tezamen met zes partijen, Frigo, Korevaar Logistics, VDH Company, WEC Lines, DSV, Move Intermodal en Brabant Ports.

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Port of Moerdijk: multimodaal knooppunt van Europese allure | NT

Port of Moerdijk: multimodaal knooppunt van Europese allure

Brand story

Port of Moerdijk mag dan misschien een minder bekende haven zijn tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen, dat maakt de uitgangspositie van het haven- en industriegebied er zeker niet minder interessant op. Moerdijk biedt maar liefst vier vervoersmodaliteiten: weg, water, spoor en buis, en is daarmee een vitaal knooppunt van multimodaliteit voor de regio en voor Europa.

Port of Moerdijk
Foto: Port of Moerdijk
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk over de speerpunten en uitbreiding van shortsea-verbindingen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

We merken soms dat mensen niet precies weten hoe groot we eigenlijk zijn en wat te bieden hebben’, vertelt Kyra Lemmens, commercieel manager logistiek van Havenbedrijf Moerdijk. ‘Juist ook door onze goede multimodale aansluitingen naar het voor- en achterland zijn we een interessante locatie als schakel, start- of eindpunt in de logistieke keten. Daarmee maken wij de zogeheten modal shift helemaal waar, en we breiden die alleen maar verder uit.’

In het haven- en industriegebied van Moerdijk komt een aantal vitale waarden samen, die elkaar versterken. Zo is Port of Moerdijk de vierde zeehaven van nationaal belang, met een eigen verbindingsnetwerk voor shortsea-shipping, en het is de tweede containerhaven in Nederland. De haven van Moerdijk is de verst in het land gelegen zeehaven, in het hart van de Vlaams-Nederlandse Delta, slechts op 25 kilometer van Rotterdam en 60 kilometer van Antwerpen. Met ruim 2.600 hectare en 400 bedrijven is het een van de grootste werklocaties van Brabant. Niet voor niets profileert Moerdijk zich als het centrale knooppunt van duurzame logistiek, procesindustrie en circulaire chemie in de regio.

Groeien als shortsea-haven

Een van de belangrijkste speerpunten is de ambitie om door te groeien als shortsea-haven. Moerdijk telt nu reeds 30 shortsea-bestemmingen en streeft naar een goed dekkend netwerk binnen Europa. ‘We breiden hier zeker nog verder in uit en geloven absoluut in duurzamer vervoer over de zee, in plaats van nog meer vrachtwagens en toenemende congestie op de weg. Met meer shortsea-verbindingen bieden we ons havenbedrijfsleven meer kansen en trekken we ook nieuwe rederijen en klanten aan. We hebben geen sluizen, geen congestie, een flexibel afhandelingsproces en slagvaardige bedrijven, waardoor schepen nooit lang hoeven te wachten.’

Moerdijk heeft er sinds kort twee nieuwe shortsea-verbindingen bij. Sinds september 2023 is er een wekelijkse lijndienst met Casablanca. Belangrijk in de route naar Casablanca is dat daar ook stops in Frankrijk, Portugal en Spanje bij horen, waarvan een stop in het Franse Montoir een mooi voorbeeld is van een modal shift. ‘Het westen van Frankrijk is een bestemming die normaal vooral over weg wordt aangedaan. Shortsea biedt daarvoor nu een milieuvriendelijk alternatief’, zegt Lemmens. Via Tailwind Shipping Lines, de eigen containerrederij van supermarktketen Lidl, is er sinds begin dit jaar ook een directe dienst bijgekomen van Barcelona naar Moerdijk.

Multimodaal knooppunt

Behalve dat de rederij van Lidl de haven van Moerdijk aandoet met een shortsea-verbinding, heeft het bedrijf ook besloten om een geheel nieuw distributiecentrum van 200.000 vierkante meter te bouwen op het Logistiek Park Moerdijk. Het bedrijf gaat het multimodale netwerk (shortsea, binnenvaart en spoor) van Moerdijk inzetten om een groot deel van zijn Europese distributiecentra te bevoorraden. Ook het transport- en logistiek bedrijf DSV gaat een warehouse, van 220.000 vierkante meter, realiseren op het park, terwijl VGP Group als projectontwikkelaar verantwoordelijk is voor nog eens 400.000 vierkante meter aan warehousing en distributie. ‘Het grote voordeel van Logistiek Park Moerdijk is de ligging: pal aan de A17 en midden in het havengebied van Rotterdam, Antwerpen en Moerdijk. Via een interne baan, waar we op termijn automated vehicles zouden kunnen inzetten, is het logistieke park, exclusief voor vrachtverkeer, verbonden met onze haven en vervoersverbindingen via spoor en water. Daarmee komt alles bij elkaar om uit te blinken als een Europees, multimodaal knooppunt, waar zowel groot- als kleinschalige logistieke warehousing kan plaatsvinden.’

Overigens benadrukt Lemmens dat de ondersteunende diensten van Port of Moerdijk zich niet beperken tot logistiek en warehousing. ‘Wij geloven in value added services en zijn niet slechts een doorgeefluik. Er worden wezenlijke services toegevoegd in de keten: van de assemblage en omverpakking tot het stemmen van de gitaren van Fender, die hier in de haven aankomen.’

Naast de focus op logistiek profileert Moerdijk zich op het gebied van innovatieve, circulaire economie. ‘Denk bijvoorbeeld aan een betere recycling en hergebruik van restmaterialen door andere bedrijven. Of een bedrijf dat zijn buurman voorziet van warmte door de stoom die vrijkomt bij zijn productieprocessen. In de praktijk blijkt dat het voor veel innovatieve scale ups niet zo eenvoudig is om in contact te komen met het bedrijfsleven. Daar kunnen wij een sleutelrol in spelen. Connecting you is niet voor niets onze slogan. Die verbindende rol komt letterlijk en figuurlijk overal in terug. Door mensen en bedrijven samen te brengen en ervaringen te laten delen, bevorder je innovatiekracht en stimuleer je elkaar om je business nog beter te kunnen doen. Dat is de samenwerking waar wij in geloven en voor staan.’

Multimodaal

Port of Moerdijk is ook aanwezig op Multimodaal Transport Expo, tezamen met zes partijen, Frigo, Korevaar Logistics, VDH Company, WEC Lines, DSV, Move Intermodal en Brabant Ports.

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.