Het eeuwige dispuut verdient goed overleg

De Grote Verladers Enquête die deze krant vorige week publiceerde maakte nogal wat reacties los, merkten wij.

De sector transport en logistiek in Nederland is blijkbaar nogal verdeeld, over twee partijen wel te verstaan. Dat zijn, niet verrassend, naast de verladers de vervoerders. En dan met name het wegtransport, de belangrijkste modus waar verladers mee werken zoals uit de resultaten bleek.

De vervoerders moeten ook aan het woord komen, klonk begrijpelijk uit die hoek. De verdeeldheid is betrekkelijk structureel. Verladers lieten in de enquête nog wel eens een minder oordeel over de vervoerders doorklinken. Nou, dat is dan wederzijds, is ons fijntjes te verstaan gegeven. Dat zullen vervoerders aan de onderhandelingstafel met hun opdrachtgever wel minder expliciet te berde brengen.Wat zijn dan die klachten? Doen alsof de prijs niet belangrijk is, maar ondertussen. Wegvervoerders voelen zich in de huidige kopersmarkt uitgeknepen. Tenderen – alsof dat niet gericht is op de laagste prijs. Wachttijden bij distributiecentra en op terminals, het niet nakomen van afleverafspraken, het ruimhartig overschrijden van betalingstermijnen, het niet betalen van extra kosten. Een enquête onder vervoerders waard. Maar ook: reden om eens met andere doelen dan zakendoen om de tafel te gaan zitten en zaken uit te praten of begrip te kweken. Beide partijen hebben elkaar meer dan ooit nodig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Het eeuwige dispuut verdient goed overleg | NT

Het eeuwige dispuut verdient goed overleg

De Grote Verladers Enquête die deze krant vorige week publiceerde maakte nogal wat reacties los, merkten wij.

De sector transport en logistiek in Nederland is blijkbaar nogal verdeeld, over twee partijen wel te verstaan. Dat zijn, niet verrassend, naast de verladers de vervoerders. En dan met name het wegtransport, de belangrijkste modus waar verladers mee werken zoals uit de resultaten bleek.

De vervoerders moeten ook aan het woord komen, klonk begrijpelijk uit die hoek. De verdeeldheid is betrekkelijk structureel. Verladers lieten in de enquête nog wel eens een minder oordeel over de vervoerders doorklinken. Nou, dat is dan wederzijds, is ons fijntjes te verstaan gegeven. Dat zullen vervoerders aan de onderhandelingstafel met hun opdrachtgever wel minder expliciet te berde brengen.Wat zijn dan die klachten? Doen alsof de prijs niet belangrijk is, maar ondertussen. Wegvervoerders voelen zich in de huidige kopersmarkt uitgeknepen. Tenderen – alsof dat niet gericht is op de laagste prijs. Wachttijden bij distributiecentra en op terminals, het niet nakomen van afleverafspraken, het ruimhartig overschrijden van betalingstermijnen, het niet betalen van extra kosten. Een enquête onder vervoerders waard. Maar ook: reden om eens met andere doelen dan zakendoen om de tafel te gaan zitten en zaken uit te praten of begrip te kweken. Beide partijen hebben elkaar meer dan ooit nodig.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement