DSV Panalpina wist na de goede resultaten van 2020 het bedrijfsresultaat nog eens te verdubbelen in het eerste kwartaal van 2021. Luchtvrachtvervoerder Cargolux, een van de grootste luchtvrachtvervoerders ter wereld, zag het bedrijfsresultaat over heel 2020 vernegenvoudigen. Ook de Japanse containerrederij ONE boekte in het afgelopen boekjaar een enorme winststijging, met name door een winstexplosie in het tweede halfjaar. En als we de verwachting van Maersk mogen geloven, die zijn resultaat in 2021 hoopt te verdubbelen, lijken ook de vooruitzichten voor dit verdere jaar goed.

Tijdens de pandemie zijn logistieke bedrijven voor grote uitdagingen gesteld om de logistieke operaties voor hun klanten waar mogelijk op niveau te houden. Het blijkt een aantal van hen geen windeieren hebben gelegd, niet in de laatste plaats doordat vrachttarieven explodeerden door het aanhoudende grote tekort aan zeecontainers en luchtvrachtcapaciteit. Met de kennis van nu weten we dat de gevestigde tariefrecords een direct gevolg zijn van de logistieke chaos tijdens de eerste fase van de coronacrisis. De bijna vanzelfsprekende hoge efficiency van internationale complexe logistieke ketens met lage marges lijkt tijdens de pandemie plaats te hebben gemaakt voor inefficiënties met als resultaat hogere rendementen met een lang na-ijl effect.

Recente voorspellingen duiden nog niet op een normalisering van de vrachtprijzen. De torenhoge vrachtprijzen moeten ergens in de keten verrekend worden. De kritische vraagstelling over een onbalans in marktmacht is dan ook nog niet voorbij denk ik. Ondertussen zijn de kassen van logistieke bedrijven en rederijen goed gevuld. En deze wellicht onverwachte en omvangrijke liquiditeit zal een weg moeten vinden naar een nieuwe bestemming. Aandeelhouders eisen rendement, dus wordt ernaar gekeken hoe deze liquiditeit kan worden vertaald naar de strategische investeringsagenda. Een agenda die vorig jaar rond deze tijd om begrijpelijke redenen door de meeste transportreuzen volledig was stilgevallen. Hoe anders is het nu.

De investeringsdynamiek uit zich op twee fronten. Als eerste zien we een versnelling van de al eerder in gang gezette consolidatieslag. De sneltrein voor fusies en overnames dendert voort. Vrijwel dagelijks lezen we over transacties die het logistieke landschap opschudden. Zo kwam UTI Forwarding in handen van Lineage en heeft Kloosterboer vorige week Columbus overgenomen. De meest verrassende was de overname van Agility Global Integrated Logistics door DSV. Verrassend omdat DSV na de vele overnames in het nabije verleden had aangegeven dat grote overnames even niet in beeld waren. Bestemming bereikt? Ik weet het niet, maar met deze mega-aankoop nestelt DSV zich definitief in de mondiale top 3 van logistieke dienstverleners.

Ook op nationaal niveau zien we grote logistieke bedrijven vooral middelgrote bedrijven overnemen. De belangrijkste drijfveren voor deze consolidatie zijn schaalvergroting en uitbreiding van de netwerkpositie. De investeringen in schepen en andere transportmiddelen zoals trucks trekken eveneens fors aan.  Volgens Alphaliner, de leidende analist in het volgen van ontwikkelingen van de wereldwijde containervloot, gaf het orderboek voor nieuwe containerschepen in het vierde kwartaal van 2020 reeds de hoogste stijging te zien sinds het derde kwartaal van 2015. De investeringsdrang in de deepsea-scheepsbouw wordt nog eens bevestigd door de meest recente megaorder van CMA CGM voor de bouw van 22 containerschepen. En de truckmarkt laat over het eerste kwartaal een sterke stijging van het aantal verkochte nieuwe trucks in bijna alle Europese landen zien. Niet alleen vindt een inhaalslag plaats in vervanging van oude trucks, maar is er tevens sprake van flinke uitbreiding van het wagenpark. Dat alles is positief nieuws. Rest ons nog één dingetje op te lossen. Heeft u nog een paar chips over?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding