Zo zagen we een jonge Louis als voetballer bij de Rotterdamse club Sparta in de beginjaren van de shirtsponsoring reclame maken voor een bekend, met Anton Pieck-attracties gelardeerd Brabants pretpark. Het was het tijdperk waarin Johan Cruijff en Willem van Hanegem bij Feyenoord met de naam van het papieren naslagwerk ‘Gouden Gids’ op de borst liepen, Marco van Basten cassettebandjes promootte en Diego Maradona chocolade snoeprepen met een caramellaagje aanprees. Die beginjaren van de shirtsponsoring markeerden de overgang van voetbalsalarissen die topspelers noopten om na hun carrière een sigarenwinkeltje te bestieren naar de huidige voetbalwereld waarin je niet eens Messi of Ronaldo hoeft te heten om toe te kunnen treden tot het gilde der voetbalmiljonairs.

Anno 2022 zijn het luchtvaartmaatschappijen uit Qatar (Paris St. Germain) en de Verenigde Arabische Emiraten (Manchester City, Arsenal, Real Madrid) die met pakweg 70 miljoen euro per jaar een plekje op de shirts van rijke Champions League-clubs hebben bemachtigd. Hoewel het Rhoonse logistieke bedrijf Van Donge & De Roo zich dit jaar als ‘officiële partner’ aan Feyenoord verbond en hetzelfde bedrijf bij de kleinere Rotterdamse club Excelsior zelfs het stadion naar zich heeft laten vernoemen, heeft de scheepvaartwereld zich de afgelopen decennia over het algemeen weinig laten zien in de voetbalstadions.

Tot nu, want de Franse containerrederij CMA CGM heeft bekendgemaakt dat ze vanaf het voetbalseizoen 2023/2024 voor zeker twee seizoenen de shirtsponsor wordt van Olympique Marseille. CMA CGM meldt dat het ‘hand in hand’ gaat lopen met alle Olympique-teams, van de jeugd- en vrouwenploegen tot het mannenteam, en dat het ook zichtbaar zal worden in het Orange Vélodrome, het grootste voetbalstadion van Frankrijk met plek voor ruim 67.000 toeschouwers. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, is onbekend. Het bedrag zal vermoedelijk bescheidener zijn dan de sponsordeals van de Arabische luchtvaartmaatschappijen, maar aanzienlijk hoger liggen dan destijds de Gouden Gids. Met een nettowinst van 7 miljard dollar in het afgelopen derde kwartaal zit CMA CGM nu voldoende in de slappe was om zonder blozen de hand van een penningmeester in het voetbalwereldje te kunnen schudden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement