Bij een BNP­-groei van 2% groeit de handel gemiddeld met ongeveer 2,6%, daarnaast is sprake van een ‘containermultiplier’ waardoor de toename van de containeroverslag uitkomt op 6%. Sinds genoemde crisis gaat deze rekenregel, die zo’n twee decennia standhield, echter niet meer op. En voor dit ‘recessiejaar’ al helemaal niet.

UNCTAD en Clarksons verwachten voor 2023 een groei van de wereld­ wijde containertrades met 1,9% en 2,4%. Maar dat was voordat China zijn coronabeleid losliet. Alle voorspellingen over de wereld­ handel die medio december zijn geschreven, kunnen daarmee nu al de prullenbak in. Er is weer sprake is van congestie in Chinese havens, afnemende pro­ductiviteit door covid­besmettingen en wachtende containerschepen. Eind januari is het Chinees Nieuwjaar, wat mogelijk een versnelling van het aantal besmettingen zal opleveren.

Voor de komende maanden is het verhaal daarmee sterk negatief. Daar komt nog bij dat in Europa een omvangrijke voorraad in distributiecentra ligt van producten die in 2022 – veelal in China – zijn geproduceerd maar nog niet zijn verkocht. Door de aankomende recessie in Europa zullen veel producten wellicht nooit worden verkocht. Tegelijkertijd doemen de schaduwen op van nieuwe scheepscapaciteit die in de markt komt: dit jaar groeit de mondiale containervloot met 9%.

In een vorige column nam ik het woord ‘bloedbad’ in de mond. Na deze moeilijke tijd verwachten analisten in media als the Economist dat de Chinese economie opveert. Chinese consu­menten hebben naar schatting een derde van hun inkomen ge­spaard, waardoor de analisten een toenemende vraag voorzien naar (luxe)producten uit Europa. Een nieuwe boom?

Nee, 2023 wordt geen goed jaar voor Rotterdam. Na de afna­me van minstens 4% in 2022, mede door de Rusland­boy­cot, schat ik dat er dit jaar 3% afgaat, resulterend in 14,2 miljoen overgeslagen teu einde 2023. Dat China na het optrekken van de stofwolken mogelijk als vanouds de rol van groeimotor weer op zich neemt, kan voor het licht aan het einde van de tunnel zorgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement