Het recente voorbeeld van expediteur DSV trok onlangs mijn aandacht. De Deense transportreus geeft een stevige impuls aan de circulaire economie door dit jaar samen met leasemaatschappij TIP Group 1.100 trailers van vijf jaar oud te reviseren. DSV verdubbelt hiermee de levensduur van deze trailers en start tegelijkertijd een compleet nieuw revisieprogramma. Volgens DSV levert het opknappen van de trailers een CO₂-verlaging op van 18.000 ton ten opzichte van de productie en aanschaf van nieuwe opleggers.

Laten we dit initiatief in perspectief zetten. Volgens het CBS telt Nederland 188.000 trailers. Uitgaande van een gemiddelde levensduur van zeven jaar en een haalbaar revisiepercentage van 20%, kan van ruim 5.000 opleggers jaarlijks de levensduur worden verlengd. Op basis van de berekeningen van DSV leidt dit tot een CO₂-reductie van ruim 80.000 ton per jaar en tot een nieuwe visie op inzet van gebruikt materieel. Bijkomend voordeel is dat leasemaatschappijen hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in de transitie wanneer zij ook het tweede leven van de trailer helpen te financieren.

Een ander concreet voorbeeld van hoe de transportsector bijdraagt aan de circulaire economie is Green Dynamics, een initiatief van TSN Groen en XYZ Dynamics. Green Dynamics bouwt bestaande dieselvoertuigen na afloop van de eerste gebruikstermijn om naar een volledig elektrisch voertuig. Naast verlenging van de levensduur en minder verbruik van nieuwe materialen is dit tegelijk een oplossing om sneller en goedkoper te kunnen voldoen aan de eisen rond zero-emissie stadsdistributie.

Uit het rapport ‘The Circular Gap 2023’ blijkt dat we mondiaal jaarlijks 100 miljard ton aan grondstoffen verbruiken. Hiervan bestaat slechts 7% uit hergebruikte materia­len. Er is dus nog een wereld te winnen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Niet vervangen, maar hergebruiken dus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement