Roep even in herinnering, als u daar oud genoeg voor bent, hoe muziekliefhebbers in de vorige eeuw, al dan niet gewapend met slaapzakken en opvouwbare stoeltjes, rijen vormden voor het postkantoor om een kaartje te bemachtigen voor concerten van populaire acts à la U2 en Michael Jackson. Vermenigvuldig dat met twee en je hebt de rij die wij anno 2023 voor de Amsterdamse stroopwafelwinkel zagen staan. Ik overdrijf enigszins, maar het was wel degelijk een rij mensen zoals ik die in jaren niet meer had gezien, ook niet voor de Vermeer-tentoonstelling waar we die middag geweest waren.
Twee halen, één betalen? Alle kruimels gratis? Wat er precies aan de hand was, wisten we niet, maar de stroopwafeldealer moest een wel heel aantrekkelijke kortingsactie hebben, zo concludeerden we. Zelf vervolgden we onze weg, wij hadden al gegeten.
Enkele dagen later kwam ik er via de NOS achter dat de vork in de Kalverstraat toch anders in de steel had gezeten. ‘Uren in de rij voor friet: TikTok-rijen leiden tot overlast én zijn goudmijn’, zo kopte de NOS.
Bepaalde winkels trekken via video’s op de app en website TikTok zoveel aandacht, dat het leidt tot reuzenrijen, met name in Amsterdam, waar een koekjeswinkel zelfs ‘rij-managers’ in dienst heeft genomen, aldus de NOS.
Persoonlijk ben ik geen TikTok-gebruiker, maar ik kende natuurlijk al wel verhalen over de app. Dat de Amerikaanse president Biden hem wil verbieden omdat de app uit China komt en er zorgen zijn over privacy-schendingen of zelfs spionage. En dat oeroude pophits (van Fleetwood Mac en Matthew Wilder) ineens populair zijn geworden onder kinderen van nu dankzij TikTok.
TikTok is een fenomeen, dat was me al wel duidelijk, maar als zo’n fenomeen zelfs in staat is om als bij toverslag drommen klanten te bewegen in de richting van bepaalde middenstanders, kan dat ook logistieke implicaties krijgen.
Ik heb het destijds eerlijk gezegd gemist, maar een half jaar geleden bleek al dat TikTok inderdaad logistieke ambities heeft. Toen werd bekend dat TikTok warehouses wilde openen in de Verenigde Staten en de Amerikaanse e-commerce-reus Amazon naar de kroon zou willen steken. China wil volgens business-website Quartz zo zelfs met UPS en FedEx concurreren. Voor president Biden allicht een extra reden om een stokje te willen steken voor de TikTok-opmars.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?