‘Aantrekkingskracht Blueports zit ‘m in samenwerking’

NT Oliebollen Special 2022

Achttien binnenhavens tussen Antwerpen, de provincie Limburg en Rotterdam vormen gezamenlijk de Blueports. Wie op de kaart een lijn trekt tussen de havens ziet een hoefijzervormige magneet. ‘Die magneet heeft aantrekkingskracht’, zegt procesmanager Jan-Karel Konings van de provincie Limburg. ‘Door gezamenlijk op te trekken, krijgen we meer gedaan.’

Foto: Provincie Limburg
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

De Blueporthavens zijn van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid in Limburg. De havens leveren werk en hebben een directe economische toegevoegde waarde van honderden miljoenen euro’s. Via de Maas en het Albertkanaal zijn de Blueports verbonden met Rotterdam en Antwerpen. Ontsluiting via weg en spoor zorgt voor verbinding met Duitsland. Kortom: de Blueports zijn samen belangrijk voor de logistieke hotspot Limburg én hebben een robuuste rol in de circulaire economie.

Konings vertelt: ‘We zijn in de provincie Limburg al bijna vijftien jaar bezig met de samenwerking tussen binnenhavens. De afgelopen vijf jaar als een officieel samenwerkingsverband onder de naam Blueports. Dat is met name vanuit de gemeentes en Rijkswaterstaat ingestoken. We hebben daar samenwerking met de bedrijven in de havens bij opgezocht. Sinds een jaar hebben ook de Belgische havens en terminals aan het Albertkanaal zich aangesloten.’

Die samenwerking binnen Blueports (www.circularports.com) heeft drie doelstellingen: economische groei, verduurzaming en innovatie. De insteek is om robuust, duurzaam en slim samen te werken op een corridorniveau (www.topcorridors.com).

Praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat dit lukt en dat de aantrekkingskracht van de magneet zijn werk doet, zijn er genoeg. De winst in het gezamenlijk optrekken zit volgens Konings in het realiseren van modal shifts, alsook in het voor elkaar boksen van subsidies vanuit Den Haag en de EU om de infrastructuur over het water verder te verbeteren. Zo is er vanuit het Europese transportcommittee CEF geld beschikbaar gesteld voor de modernisering of uitbreiding van tien van de havens in Nederland en België.

Suikerbietencampagne

Konings haalt de Suikerbietencampagne van Cosun aan als voorbeeld van wat er vanuit de samenwerking tussen de Blueports bereikt kan worden. ‘Dit jaar wordt er met tien schepen 300.000 ton suikerbieten vervoerd van Maastricht naar Dinteloord. Dat gaat zowel via de Maas als het Albertkanaal langs de Blueports. Deze modal shift haalt heel wat vrachtwagens van de weg. Dat het rustiger is op de weg, zorgt voor een verbetering van de leefomgeving in Limburg.’

De pilot die recent is gedaan met het vervoer van afvalbalen via de binnenvaart vanuit Maastricht is ook een mooi voorbeeld. Het afval gaat nu nog per vrachtwagen 300 kilometer over de weg. Dat moet in de nieuwe aanbestedingen via het water. Konings concludeert: ‘Aandacht voor duurzaam transport bij aanbestedingen is een must.’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘Aantrekkingskracht Blueports zit ‘m in samenwerking’ | NT

‘Aantrekkingskracht Blueports zit ‘m in samenwerking’

NT Oliebollen Special 2022

Achttien binnenhavens tussen Antwerpen, de provincie Limburg en Rotterdam vormen gezamenlijk de Blueports. Wie op de kaart een lijn trekt tussen de havens ziet een hoefijzervormige magneet. ‘Die magneet heeft aantrekkingskracht’, zegt procesmanager Jan-Karel Konings van de provincie Limburg. ‘Door gezamenlijk op te trekken, krijgen we meer gedaan.’

Foto: Provincie Limburg
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

De Blueporthavens zijn van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid in Limburg. De havens leveren werk en hebben een directe economische toegevoegde waarde van honderden miljoenen euro’s. Via de Maas en het Albertkanaal zijn de Blueports verbonden met Rotterdam en Antwerpen. Ontsluiting via weg en spoor zorgt voor verbinding met Duitsland. Kortom: de Blueports zijn samen belangrijk voor de logistieke hotspot Limburg én hebben een robuuste rol in de circulaire economie.

Konings vertelt: ‘We zijn in de provincie Limburg al bijna vijftien jaar bezig met de samenwerking tussen binnenhavens. De afgelopen vijf jaar als een officieel samenwerkingsverband onder de naam Blueports. Dat is met name vanuit de gemeentes en Rijkswaterstaat ingestoken. We hebben daar samenwerking met de bedrijven in de havens bij opgezocht. Sinds een jaar hebben ook de Belgische havens en terminals aan het Albertkanaal zich aangesloten.’

Die samenwerking binnen Blueports (www.circularports.com) heeft drie doelstellingen: economische groei, verduurzaming en innovatie. De insteek is om robuust, duurzaam en slim samen te werken op een corridorniveau (www.topcorridors.com).

Praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat dit lukt en dat de aantrekkingskracht van de magneet zijn werk doet, zijn er genoeg. De winst in het gezamenlijk optrekken zit volgens Konings in het realiseren van modal shifts, alsook in het voor elkaar boksen van subsidies vanuit Den Haag en de EU om de infrastructuur over het water verder te verbeteren. Zo is er vanuit het Europese transportcommittee CEF geld beschikbaar gesteld voor de modernisering of uitbreiding van tien van de havens in Nederland en België.

Suikerbietencampagne

Konings haalt de Suikerbietencampagne van Cosun aan als voorbeeld van wat er vanuit de samenwerking tussen de Blueports bereikt kan worden. ‘Dit jaar wordt er met tien schepen 300.000 ton suikerbieten vervoerd van Maastricht naar Dinteloord. Dat gaat zowel via de Maas als het Albertkanaal langs de Blueports. Deze modal shift haalt heel wat vrachtwagens van de weg. Dat het rustiger is op de weg, zorgt voor een verbetering van de leefomgeving in Limburg.’

De pilot die recent is gedaan met het vervoer van afvalbalen via de binnenvaart vanuit Maastricht is ook een mooi voorbeeld. Het afval gaat nu nog per vrachtwagen 300 kilometer over de weg. Dat moet in de nieuwe aanbestedingen via het water. Konings concludeert: ‘Aandacht voor duurzaam transport bij aanbestedingen is een must.’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022