Havenwethouder tegen kolenban

Rotterdam

De Rotterdamse wethouder Adriaan Visser (D66), die de haven in zijn portefeuille heeft, gaat niet ingrijpen in contracten in de kolensector.

Dat heeft hij gezegd in een interview met Energeia naar aanleiding van de vorige week door de Rotterdamse aangenomen motie om de kolenoverslag in Rotterdam versneld te beëindigen. GroenLinks kwam met dat voorstel op het moment dat kolen- en ertsstuwadoor EMO op de Maasvlakte met Havenbedrijf Rotterdam onderhandelt over een 25-jarige verlenging van het huurcontract.

Visser zegt ‘er niet over te gaan’ omdat het Havenbedrijf als zelfstandige NV verantwoordelijk is voor het dagelijks beleid. De gemeente heeft weliswaar 70,8% van de aandelen van het Havenbedrijf in handen, maar controleert dat via de raad van commissarissen en de raad van aandeelhouders in principe alleen achteraf.

Visser stelt dat versneld uitfaseren van kolenoverslag in Rotterdam geen bijdrage levert aan het terugdringen van CO2-uitstoot, omdat de kolenaanvoer dan naar andere havens verschuift terwijl er in Rotterdam honderden banen verloren zouden gaan. Het Havenbedrijf en de vakbonden uitten zich vorige week in soortgelijke zin.

Havenwethouder tegen kolenban | NT

Havenwethouder tegen kolenban

Rotterdam

De Rotterdamse wethouder Adriaan Visser (D66), die de haven in zijn portefeuille heeft, gaat niet ingrijpen in contracten in de kolensector.

Dat heeft hij gezegd in een interview met Energeia naar aanleiding van de vorige week door de Rotterdamse aangenomen motie om de kolenoverslag in Rotterdam versneld te beëindigen. GroenLinks kwam met dat voorstel op het moment dat kolen- en ertsstuwadoor EMO op de Maasvlakte met Havenbedrijf Rotterdam onderhandelt over een 25-jarige verlenging van het huurcontract.

Visser zegt ‘er niet over te gaan’ omdat het Havenbedrijf als zelfstandige NV verantwoordelijk is voor het dagelijks beleid. De gemeente heeft weliswaar 70,8% van de aandelen van het Havenbedrijf in handen, maar controleert dat via de raad van commissarissen en de raad van aandeelhouders in principe alleen achteraf.

Visser stelt dat versneld uitfaseren van kolenoverslag in Rotterdam geen bijdrage levert aan het terugdringen van CO2-uitstoot, omdat de kolenaanvoer dan naar andere havens verschuift terwijl er in Rotterdam honderden banen verloren zouden gaan. Het Havenbedrijf en de vakbonden uitten zich vorige week in soortgelijke zin.