De havens van Amsterdam en Duisburg zijn direct met elkaar verbonden via de Rijn en diverse landroutes. Ze hebben reeds een gemeenschappelijke bedrijf via Hafen Duisburg / Amsterdam Beteiligungsgesellschaft mbH. De samenwerking gaat nu een nieuwe fase in om nieuwe corridors voor duurzame energiedragers te ontwikkelen.

Port of Amsterdam is onderdeel van het H2A consortium. Dit richt zich op het importeren van één miljoen ton groene waterstof in de haven van Amsterdam en het platform kan verbonden worden met Duisport. Hiermee wordt een end-to-end waardeketen voor groene waterstofdragers tussen beide havens tot stand gebracht, zo verwacht Port of Amsterdam.

Naast de ontwikkeling van de groene waterstofketen, zetten Duisport en Port of Amsterdam gedeelde commerciële projecten op om hun achterlandnetwerken te ontwikkelen. De havens van Amsterdam en Duisburg zijn verbonden via de binnenvaart-, land- en railcorridors.

Door actief deel te nemen in gezamenlijke commerciële projecten en door hun havengemeenschappen met elkaar te verbinden, willen Duisport en Port of Amsterdam hun gedeelde ambities realiseren. ‘Ambities die gaan over het uitbreiden van achterlandnetwerken, het stimuleren van de modal shift en het promoten van duurzame, multimodale transportverbindingen tussen de beide havens en andere Europese bestemmingen, via spoor, binnenvaart en shortsea’, aldus het havenbedrijf in een toelichting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement