Die toegangsgeul ligt in het Yangtzekanaal. Dat is oorspronkelijk aangelegd als doodlopende insteekhaven, maar is bij de aanleg van Maasvlakte 2 in 2012 verlengd tot toegangspoort van het nieuwe havengebied. Op dit moment kunnen volbeladen in- en uitvarende ultra large container vessels (ulcv’s) elkaar in dit kanaal niet passeren.
Dat komt door het V-vormige profiel van de vaargeul in het 600 meter brede kanaal. Dit moet worden uitgebaggerd tot een U-vorm, waardoor de vaarbreedte sterk wordt vergroot. Het project, dat tot rond 2030 loopt, is overigens nog niet goedgekeurd door de raad van commissarissen. Toestemming van de raad is nodig voor investeringen van meer dan tien miljoen euro.
Ook met een verbrede vaargeul blijft het overigens passen en meten in het ongeveer twee kilometer lange kanaal. Ulcv’s, schepen tot rond de 24.000 teu, zijn bijna 400 meter lang, ruim zestig meter breed en moeten elkaar op ruime afstand passeren. Daar komt bij dat dit soort schepen vaak liggen afgemeerd langs de Euromax-terminal aan de noordkant van het kanaal.
Amaliahaven
Doel van het project is om de bereikbaarheid van het achterliggende havengebied, met name de Amaliahaven, te verbeteren. Daaraan liggen de containerterminals Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals II. Die worden de komende jaren sterk uitgebreid, waardoor er op termijn zo’n vier miljoen teu overslagcapaciteit bij komt.
Hoewel beide terminals al sinds de aanleg van Maasvlakte 2, die in 2008 van start ging, opties op die uitbreidingen kunnen uitoefenen, hebben ze daarvoor nog steeds geen huurcontracten getekend. Niettemin heeft HbR-topman Allard Castelein herhaaldelijk laten weten dat de nieuwe kades, die al in aanbouw zijn en in 2024/25 worden opgeleverd, tegen goede condities verhuurd zullen worden.
APMT II, eigendom van Maersk, krijgt er zo’n duizend meter deepsea-kade bij, RWG ongeveer 800. Daarmee komen ze beide op tweeënhalve kilometer kade, samen goed voor zo’n acht miljoen teu overslagcapaciteit per jaar. Havenbedrijf Rotterdam investeert ongeveer 200 miljoen euro in dit project.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?