Die komt in Hai Pong, zo’n 150 kilometer van de grens met China, en krijgt een kade van 900 meter. Die biedt ruimte aan twee ligplaatsen voor schepen tot 18.000 teu. Daarmee krijgt de faciliteit de grootste waterdiepte in het noorden van Vietnam. De terminal is naar verwachting begin 2025 operationeel.
Het project staat lokaal bekend als de ontwikkeling van ligplaats 5 en 6 van de haven van Hai Pong, dat twee jaar geleden groen licht kreeg van de Vietnamese regering. APMT gaat financiële, operationele en technische ondersteuning bieden bij de ontwikkeling van de nieuwe terminal. Het bedrijf noemt geen investeringsbedrag.
Directe diensten
De terminaloperator stelt dat het project directe im- en export tussen het noorden van Vietnam en Europese en Amerikaanse markten zal vergemakkelijken. Hateco sprak al eerder de verwachting uit dat de aanleg van de terminal het opzetten van directe diensten tussen het noorden van Vietnam en Europa/Noord-Amerika mogelijk maakt, zodat doorvoer via Singapore, Hong Kong of Kaohsiung niet meer nodig is.
Hoofd investeringen Martijn van Dongen van APMT zegt verder te verwachten dat het project zal bijdragen aan de ontwikkeling van snelgroeiende markten in Zuidoost-Azië. De terminal krijgt in de beginfase vijf vaste kadekranen en veertien zogenoemde rubber-tyred gantry cranes voor het transport van containers over de terminal.
De Deense groep heeft al een terminal in het zuiden van het ruim 1500 kilometer lange land, de Cai Mep International Terminal, vlakbij Ho Chi Minh City. Die heeft een capaciteit van twee miljoen teu per jaar en kan schepen tot 20.000 teu ontvangen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?