Dat blijkt uit het Duitse lobby-register over 2022, waar de Duitse transportkrant DVZ inzage in heeft gehad. Sinds 2022 zijn bedrijven en belangenorganisaties verplicht deze lobby-gelden in de Duitse nationale politiek te melden om zo meer transparantie op de politieke besluitvorming in Duitsland te krijgen. Waar het Rotterdamse geld precies naartoe is gegaan, wordt overigens niet gemeld.

De bijdrage van het havenbedrijf valt daarbij om twee redenen op. Allereerst is HbR op logistiek gebied een van de weinige buitenlandse bedrijven die worden genoemd. Daarnaast is het Rotterdamse bedrag hoger dan dat van de Duitse havenvereniging ZDS, dat vorig jaar een bedrag van 230.000 euro over had voor de politieke lobby in Berlijn.

Expediteurs

Overigens valt de financiële inbreng van HbR een beetje in het niet bij andere lobby-bedragen op de lijst. Zo waren de Duitse expediteurs (DSLV) goed voor bijna een miljoen euro en de branchevereniging voor Duitse koeriers (BIEK) was vorig jaar een bedrag van 450.000 euro kwijt aan het politieke werk in Berlijn. Andere namen uit de de Duitse logistiek zijn binnenvaartvereniging BDB (350.000 euro) en de Duitse reders (260.000 euro).

De logistieke belangenbehartigers zijn niet de ‘big spenders’ in het Duitse lobbywerk, blijkt verder uit de lijst. Zo gaf de Duitse autoindustrie (VDA) vorig jaar een bedrag van 9 miljoen euro uit in Berlijn, terwijl de verzekeringsbranche met 15 miljoen euro koploper was op de lijst.