Trailerbouwers kiezen voor efficiënte oplossingen

Nog meer dan voor de vrachtwagenindustrie heeft de economische crisis zware gevolgen gehad voor de trailerbouwers. De afzet van trailers is op sommige markten met zowat 70 tot 80% ingezakt. Veel nieuwe producten zijn er dan ook niet ontwikkeld. Opleggerbouwers bespelen de markt vooral met aanvullende diensten, zoals onder andere trailertelematica.

De reden waarom op telematica zoveel nadruk wordt gelegd, is dat de eisen van de klanten door de crisis zijn veranderd. De markt evolueert van just-in-time- naar

just-in-sequence-leveringen en klanten willen de kosten van hun rollend materieel strikt onder controle houden.

Met telematicaoplossingen kunnen bedrijven hun trailervloot op de voet volgen. "Het verhoogt de efficiëntie van de vloot. Alles wordt transparanter. Zo kan men nagaan

waar de oplegger zich bevindt, hoe sterk hij beladen is, hoe hoog de temperatuur in de oplegger is, enz.", zegt Karl-Heinz Neu, managing director van Schmitz Cargobull

Telematics. Naast informatie over de positie van de oplegger, temperatuurbeheer en planningsinformatie, helpen telematicaoplossingen ook bij het nemen van strategische beslissingen.

"Dankzij de managementen voertuigrapporten krijgt de directie een overzicht van wat een oplegger presteert. Er kunnen ook rapporten worden opgemaakt voor projectadvies of voor ondersteuning van de back-office, de helpdesk of voor service partners. Heel

simpel gesteld komt het erop neer dat trailertelematica de workload vermindert", aldus Neu.

Reductie van de arbeidslast is volgens de algemeen directeur slechts één aspect. Telematicaoplossingen dragen immers ook bij tot een verhoging van de ladingsbeveiliging

en zorgen ervoor dat onderhoud aan de oplegger preventief kan worden uitgevoerd.

Beter beveiligde lading behoort samen met een groter laadvermogen en een lager eigenwicht van de opleggers tot de voornaamste eisen die klanten aan trailerbouwers

opleggen. Ze hechten ook steeds meer belang aan een groter gemak voor het vervoer en het laden. "Gezien de voordelen van telematica is het verrassend dat slechts

5 tot 7% van de trailers is uitgerust met dergelijke oplossingen", merkt Neu op.

Ecologisch en economisch verantwoord transporteren heeft ook op de trailerbranche zijn weerslag. Het gebruik van licht bouwmateriaal zoals aluminium zit in de lift, alsook

dat van nieuwe koeltechnieken voor koelopleggers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Trailerbouwers kiezen voor efficiënte oplossingen | NT

Trailerbouwers kiezen voor efficiënte oplossingen

Nog meer dan voor de vrachtwagenindustrie heeft de economische crisis zware gevolgen gehad voor de trailerbouwers. De afzet van trailers is op sommige markten met zowat 70 tot 80% ingezakt. Veel nieuwe producten zijn er dan ook niet ontwikkeld. Opleggerbouwers bespelen de markt vooral met aanvullende diensten, zoals onder andere trailertelematica.

De reden waarom op telematica zoveel nadruk wordt gelegd, is dat de eisen van de klanten door de crisis zijn veranderd. De markt evolueert van just-in-time- naar

just-in-sequence-leveringen en klanten willen de kosten van hun rollend materieel strikt onder controle houden.

Met telematicaoplossingen kunnen bedrijven hun trailervloot op de voet volgen. "Het verhoogt de efficiëntie van de vloot. Alles wordt transparanter. Zo kan men nagaan

waar de oplegger zich bevindt, hoe sterk hij beladen is, hoe hoog de temperatuur in de oplegger is, enz.", zegt Karl-Heinz Neu, managing director van Schmitz Cargobull

Telematics. Naast informatie over de positie van de oplegger, temperatuurbeheer en planningsinformatie, helpen telematicaoplossingen ook bij het nemen van strategische beslissingen.

"Dankzij de managementen voertuigrapporten krijgt de directie een overzicht van wat een oplegger presteert. Er kunnen ook rapporten worden opgemaakt voor projectadvies of voor ondersteuning van de back-office, de helpdesk of voor service partners. Heel

simpel gesteld komt het erop neer dat trailertelematica de workload vermindert", aldus Neu.

Reductie van de arbeidslast is volgens de algemeen directeur slechts één aspect. Telematicaoplossingen dragen immers ook bij tot een verhoging van de ladingsbeveiliging

en zorgen ervoor dat onderhoud aan de oplegger preventief kan worden uitgevoerd.

Beter beveiligde lading behoort samen met een groter laadvermogen en een lager eigenwicht van de opleggers tot de voornaamste eisen die klanten aan trailerbouwers

opleggen. Ze hechten ook steeds meer belang aan een groter gemak voor het vervoer en het laden. "Gezien de voordelen van telematica is het verrassend dat slechts

5 tot 7% van de trailers is uitgerust met dergelijke oplossingen", merkt Neu op.

Ecologisch en economisch verantwoord transporteren heeft ook op de trailerbranche zijn weerslag. Het gebruik van licht bouwmateriaal zoals aluminium zit in de lift, alsook

dat van nieuwe koeltechnieken voor koelopleggers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement