‘De IAA 2010 is zonder enige twijfel een keerpunt: de groei is teruggekeerd.’ Dat verklaarde Andreas Renschler, de topman van Daimler Trucks, op een persconferentie aan de vooravond van de opening van het bedrijfsvoertuigensalon van Hannover. De
verkoop gaat dan ook fors vooruit. De verkoopcijfers van Daimler zijn in de eerste acht maanden van dit jaar met 48 procent gestegen bij de lichte bedrijfsvoertuigen en met 33 procent bij de vrachtwagens. Eind augustus was de orderportefeuille met 65 procent aangedikt.
De stijging van de vrachtwagenmarkt vertoont echter regionale verschillen. Zo noteerde Daimler de sterkste stijging in Latijns-Amerika (+68 procent), Indonesië (+76 procent) en Oost-Europa (+129 procent, echter na de complete ineenstorting van de markt in 2009).
Volgens Renschler is deze groei geen tijdelijke opflakkering, wat de stijging van de orderportefeuille inderdaad aantoont. Hij verwacht dan ook dat het boekjaar 2010 met positieve cijfers zal eindigen, zelfs in de ’triade’. Voor Europa verwacht hij een groei
van 5 tot 10 procent, tegenover 10 tot 15 procent voor de NAFTA en 20 tot 30 procent voor Japan.
Renschler stak niet onder stoelen of banken dat 2009 een bar slecht jaar was: de wereldwijde vrachtwagenmarkt nam een duik van 50 procent, hoewel China en enkele andere groeilanden de dans ontsprongen. Ook dit jaar zal Daimler Trucks de beste resultaten optekenen in de BRIC-landen (waar een verkoopstijging van 64 procent wordt verwacht) en in wat Renschler de ‘Next 11’ noemde (Egypte, Bangladesh, Indonesië, Iran, Zuid-Korea, Mexico, Nigeria, Pakistan, de Filipijnen, Turkije en Vietnam). Het aandeel van beide landengroepen in de wereldwijde verkoop van de groep zal dit
jaar naar verwacht oplopen tot 40 procent, tegenover 30 procent in 2009.
Een wereldwijde aanwezigheid is dus meer dan ooit een must geworden voor de vrachtwagenconstructeurs. In China heeft Daimler een joint venture met Beiqui Foton; in India werd in 2009 de vennootschap Daimler India opgericht, die binnen twee jaar haar eerste vrachtwagen zou moeten uitbrengen; in Rusland is Daimler partner in twee joint ventures met Kamaz; en in Brazilië investeert Mercedes-Benz in een aanzienlijke
capaciteitsuitbreiding.
Deze wereldwijde aanwezigheid zal ook tot synergieën leiden. Renschler verklaarde dat alle vrachtwagens van zijn groep op termijn voor 70 procent uit gemeenschappelijke componenten zullen bestaan.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?