De poid lourd moet aan de tol geloven

Frankrijk gaat aan de tol. Naast de bekende ‘péages’ wordt een netwerk van wegen aangewezen waarop de staat een kilometertol gaat heffen. Het geld gaat voor een groot deel naar infrastructuur.

Na herhaald uitstel komt het er dan toch van. Met ingang van juli volgend jaar moet ook op Franse wegen waarop nu tolvrij kan worden gereden, een kilometerheffing worden betaald. De heffing geldt voor vrachtauto’s zwaarder dan 3,5 ton. Het tarief zal verschillen naar Duits voorbeeld. Een ‘schone’ vrachtauto betaalt dus veel minder dan een vervuilender type. De hoogte is nog niet vastgesteld, maar verwacht wordt dat het gemiddeld twaalf eurocent zal bedragen. Ietsje minder dus dan de gemiddelde M

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

De poid lourd moet aan de tol geloven | NT

De poid lourd moet aan de tol geloven

Frankrijk gaat aan de tol. Naast de bekende ‘péages’ wordt een netwerk van wegen aangewezen waarop de staat een kilometertol gaat heffen. Het geld gaat voor een groot deel naar infrastructuur.

Na herhaald uitstel komt het er dan toch van. Met ingang van juli volgend jaar moet ook op Franse wegen waarop nu tolvrij kan worden gereden, een kilometerheffing worden betaald. De heffing geldt voor vrachtauto’s zwaarder dan 3,5 ton. Het tarief zal verschillen naar Duits voorbeeld. Een ‘schone’ vrachtauto betaalt dus veel minder dan een vervuilender type. De hoogte is nog niet vastgesteld, maar verwacht wordt dat het gemiddeld twaalf eurocent zal bedragen. Ietsje minder dus dan de gemiddelde M

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu