‘Eindelijk weer eens in gesprek met conculega’s tijdens Multimodaal’

Thema: vergroening

De transportmodaliteiten zijn druk bezig met CO2-besparingen, want de eerste doelstelling van Parijs komt er al snel aan. Daarom staat Multimodaal Online 2021, het jaarlijkse event van Nieuwsblad Transport, dit jaar in het teken van vergroening. Van 21 tot en met 25 juni worden er dagelijks talkshows en interviews uitgezonden. Een gesprek met programmamaker Kim van Dijk.

Hoe staat de sector ervoor qua vergroening?

Het wegtransport moet nu echt aan de bak. Diverse steden voeren per 2025 milieuzones in, waarin geen plaats meer is voor oude diesels. Er is weliswaar een overgangsregeling tot 2030, maar ik verwacht al snel volop elektrische vrachtvoertuigen in de steden te zien.

Heeft de sector voldoende budget om zo’n dure transformatie te betalen?

De marges staan al jaren onder druk, daar wordt uitgebreid bij stilgestaan. Gelukkig zie je dat de sector de laatste tijd beter in staat is om de juiste prijs te rekenen. Mijn verwachting is dat verladers steeds vaker bereid zijn om te betalen voor een lagere CO2-uitstoot. Het probleem is vaak de consument, en of die ook bereid is om een hogere prijs te betalen voor een duurzame logistiek van zijn aankopen. Op Multimodaal spreekt Frank Verhoeven van Vos Logistics over hoe zij data gebruiken bij de wagenpark-verduurzaming om de transformatie betaalbaar te houden.

Multimodaal Online 2021 is dit jaar verspreid over vijf dagen. Welke sessie mag echt niemand missen?

De afsluitende sessie op donderdag 24 juni. Bij de havens komen alle modaliteiten samen. Dus om echt te vergroenen, moet daar de infrastructuur én samenwerking op elkaar afgestemd worden. Daarover gaan we in gesprek met Leo Ruijs – ceo ECT Hutchison Ports Rotterdam -, Rob Harrison – vp Europe en Russia DP World -, Daan Schalck – ceo North Sea Port –, Emile Hoogsteden – vp commercial Havenbedrijf Rotterdam –, en Jayand Baladien – commercieel manager Port of Moerdijk. Ook belooft de sessie Shortsea heel interessant te worden. Shortsea is een goed alternatief om de druk op het wegtransport richting onder meer Scandinavië en Zuid-Europa te verminderen. De kustvaart is echter nog altijd een ondergeschoven kindje: er wordt vanuit verladers niet als eerste aan gedacht. We gaan het hebben over de ontwikkelingen binnen shortsea en wat deze modaliteit doet om te verduurzamen. Verder hebben we naast de talkshows ook dagelijkse 1-op-1 interviews met VIP’s uit de sector.

Multimodaal is van oudsher een fysieke beurs waarbij de sector elkaar ontmoet. Hoe is dat dit jaar bij de online editie geregeld?

Uniek aan dit online evenement is dat we uitgebreide mogelijkheden hebben gecreëerd voor de sector om toch met elkaar te netwerken. Het platform van waaruit de uitzendingen gestreamd worden, biedt de mogelijkheid om je interesses aan te geven, waarna voor jou interessante gesprekskandidaten naar voren komen. Tijdens de week van Multimodaal Online 2021 zijn er ruim tachtig netwerkmomenten ingepland.

Hoe werkt dat dan, zo’n digitaal netwerkmoment?

Je maakt een afspraak met iemand via het platform. Vervolgens heb je met elkaar een videocall van 15 minuten. Zo kun je eindelijk weer eens rechtstreeks met collega’s van andere bedrijven in contact komen. Want tijdens de coronacrisis zal vrijwel niemand bij de conculega’s op de koffie zijn geweest om even bij te praten. Terwijl de sector gezamenlijk voor alle uitdagingen staat. Daarom is het goed om rechtstreeks ervaringen met elkaar te delen, zodat niet iedereen zelf het wiel moet uitvinden in de verduurzamingsopgave.

Multimodaal heeft vaak ook een beurs. Is die ook digitaal gemaakt?

De bedrijven die normaal gesproken een stand hebben op de beursvloer, kun je nu virtueel bezoeken. Er zijn net als op een fysieke beurs mensen aanwezig op de digitale stands waar je een gesprek mee kunt voeren via de chatfunctie. Daarnaast presenteren ze zichzelf via bijvoorbeeld een videopresentatie. In totaal hebben we 24 digitale stands ingericht.

Waarom moet de sector deelnemen?

Voor iedere modaliteit zijn er volop uitdagingen die ook aan bod komen in de aparte talkshows. Maar een van de doelstellingen van Multimodaal is, om alle modaliteiten ook bij elkaar te brengen. Daarom zijn de netwerkmomenten zo belangrijk. Want de sector zal op korte termijn toch flinke stappen moeten zetten op het gebied van verduurzaming. Er komen niet alleen extra eisen vanuit regelgeving, ook de social responsibility vereist dat er zo duurzaam mogelijk geopereerd wordt.

Wat is verder aardig om te weten?

Dit jaar hebben we voor het eerst luchtvracht toegevoegd aan het programma als modaliteit. Tijdens de coronacrisis is luchtvracht een essentiële en betrouwbare transportvorm gebleken. Ook voor Nederlandse verladers was dit wel een wake-up call. Het is voor hen belangrijk om met de verschillende modaliteiten te kunnen schakelen, ook bij incidenten. Bovendien is verduurzaming bij de luchtvracht de moeilijkste uitdaging. Er zijn wel wat ideeën om dit op een originele wijze aan te pakken. Meer daarover tijdens de luchtvrachtsessie op Multimodaal.

Wil je ook kosteloos deelnemen aan Multimodaal Online 2021, dagelijks van 21 t/m 25 juni. Ga naar: https://www.multimodaal.nl/

‘Eindelijk weer eens in gesprek met conculega’s tijdens Multimodaal’ | NT

‘Eindelijk weer eens in gesprek met conculega’s tijdens Multimodaal’

Thema: vergroening

De transportmodaliteiten zijn druk bezig met CO2-besparingen, want de eerste doelstelling van Parijs komt er al snel aan. Daarom staat Multimodaal Online 2021, het jaarlijkse event van Nieuwsblad Transport, dit jaar in het teken van vergroening. Van 21 tot en met 25 juni worden er dagelijks talkshows en interviews uitgezonden. Een gesprek met programmamaker Kim van Dijk.

Hoe staat de sector ervoor qua vergroening?

Het wegtransport moet nu echt aan de bak. Diverse steden voeren per 2025 milieuzones in, waarin geen plaats meer is voor oude diesels. Er is weliswaar een overgangsregeling tot 2030, maar ik verwacht al snel volop elektrische vrachtvoertuigen in de steden te zien.

Heeft de sector voldoende budget om zo’n dure transformatie te betalen?

De marges staan al jaren onder druk, daar wordt uitgebreid bij stilgestaan. Gelukkig zie je dat de sector de laatste tijd beter in staat is om de juiste prijs te rekenen. Mijn verwachting is dat verladers steeds vaker bereid zijn om te betalen voor een lagere CO2-uitstoot. Het probleem is vaak de consument, en of die ook bereid is om een hogere prijs te betalen voor een duurzame logistiek van zijn aankopen. Op Multimodaal spreekt Frank Verhoeven van Vos Logistics over hoe zij data gebruiken bij de wagenpark-verduurzaming om de transformatie betaalbaar te houden.

Multimodaal Online 2021 is dit jaar verspreid over vijf dagen. Welke sessie mag echt niemand missen?

De afsluitende sessie op donderdag 24 juni. Bij de havens komen alle modaliteiten samen. Dus om echt te vergroenen, moet daar de infrastructuur én samenwerking op elkaar afgestemd worden. Daarover gaan we in gesprek met Leo Ruijs – ceo ECT Hutchison Ports Rotterdam -, Rob Harrison – vp Europe en Russia DP World -, Daan Schalck – ceo North Sea Port –, Emile Hoogsteden – vp commercial Havenbedrijf Rotterdam –, en Jayand Baladien – commercieel manager Port of Moerdijk. Ook belooft de sessie Shortsea heel interessant te worden. Shortsea is een goed alternatief om de druk op het wegtransport richting onder meer Scandinavië en Zuid-Europa te verminderen. De kustvaart is echter nog altijd een ondergeschoven kindje: er wordt vanuit verladers niet als eerste aan gedacht. We gaan het hebben over de ontwikkelingen binnen shortsea en wat deze modaliteit doet om te verduurzamen. Verder hebben we naast de talkshows ook dagelijkse 1-op-1 interviews met VIP’s uit de sector.

Multimodaal is van oudsher een fysieke beurs waarbij de sector elkaar ontmoet. Hoe is dat dit jaar bij de online editie geregeld?

Uniek aan dit online evenement is dat we uitgebreide mogelijkheden hebben gecreëerd voor de sector om toch met elkaar te netwerken. Het platform van waaruit de uitzendingen gestreamd worden, biedt de mogelijkheid om je interesses aan te geven, waarna voor jou interessante gesprekskandidaten naar voren komen. Tijdens de week van Multimodaal Online 2021 zijn er ruim tachtig netwerkmomenten ingepland.

Hoe werkt dat dan, zo’n digitaal netwerkmoment?

Je maakt een afspraak met iemand via het platform. Vervolgens heb je met elkaar een videocall van 15 minuten. Zo kun je eindelijk weer eens rechtstreeks met collega’s van andere bedrijven in contact komen. Want tijdens de coronacrisis zal vrijwel niemand bij de conculega’s op de koffie zijn geweest om even bij te praten. Terwijl de sector gezamenlijk voor alle uitdagingen staat. Daarom is het goed om rechtstreeks ervaringen met elkaar te delen, zodat niet iedereen zelf het wiel moet uitvinden in de verduurzamingsopgave.

Multimodaal heeft vaak ook een beurs. Is die ook digitaal gemaakt?

De bedrijven die normaal gesproken een stand hebben op de beursvloer, kun je nu virtueel bezoeken. Er zijn net als op een fysieke beurs mensen aanwezig op de digitale stands waar je een gesprek mee kunt voeren via de chatfunctie. Daarnaast presenteren ze zichzelf via bijvoorbeeld een videopresentatie. In totaal hebben we 24 digitale stands ingericht.

Waarom moet de sector deelnemen?

Voor iedere modaliteit zijn er volop uitdagingen die ook aan bod komen in de aparte talkshows. Maar een van de doelstellingen van Multimodaal is, om alle modaliteiten ook bij elkaar te brengen. Daarom zijn de netwerkmomenten zo belangrijk. Want de sector zal op korte termijn toch flinke stappen moeten zetten op het gebied van verduurzaming. Er komen niet alleen extra eisen vanuit regelgeving, ook de social responsibility vereist dat er zo duurzaam mogelijk geopereerd wordt.

Wat is verder aardig om te weten?

Dit jaar hebben we voor het eerst luchtvracht toegevoegd aan het programma als modaliteit. Tijdens de coronacrisis is luchtvracht een essentiële en betrouwbare transportvorm gebleken. Ook voor Nederlandse verladers was dit wel een wake-up call. Het is voor hen belangrijk om met de verschillende modaliteiten te kunnen schakelen, ook bij incidenten. Bovendien is verduurzaming bij de luchtvracht de moeilijkste uitdaging. Er zijn wel wat ideeën om dit op een originele wijze aan te pakken. Meer daarover tijdens de luchtvrachtsessie op Multimodaal.

Wil je ook kosteloos deelnemen aan Multimodaal Online 2021, dagelijks van 21 t/m 25 juni. Ga naar: https://www.multimodaal.nl/