De gedupeerde bedrijven, waaronder multinationals als het Zweedse telecomconcern Ericsson en Philips, worden door de Ierse claimspecialist Claims Funding International (CFI) vertegenwoordigd. CFI heeft Air France-KLM en Martinair in Amsterdam laten dagvaarden, omdat de luchtvaartmaatschappijen in Nederland hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de totale financiële schade die door het internationale luchtvrachtkartel is veroorzaakt bij de claimanten. De twee luchtvaartmaatschappijen dienen het compensatiebedrag dan zelf deels af te wentelen op de andere karteldeelnemers. In totaal zijn er in Europa elf maatschappijen veroordeeld voor de illegale prijsafspraken. Zij hebben een totale geldboete opgelegd gekregen van rond de 1 miljard euro.

Bij de Nederlandse claimzaak gaat het om een schriftelijke procedure die volgens insiders wel eens jaren kan duren. De rechter zal onder meer in de eerste fase het precieze claimbedrag willen vaststellen en welke luchtvaartmaatschappijen via de rechtszaak direct aangesproken kunnen worden voor de financiële schade.

Inhoudelijk zal de zaak waarschijnlijk eerst in de tweede helft van dit jaar worden behandeld door de rechter.