ATC-NL, waarvan de aandelen voor 51% in handen waren van oud Martinair-directeur en initiatiefnemer Peter Scholten, zou deze zomer de eerste vrachtvluchten vanaf Schiphol maken met twee B747-400F’s. Daarvoor liep sinds begin van dit jaar de noodzakelijke aanvraagprocedure voor een exploitatie- en vliegvergunning (AOC) bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Het is nog niet duidelijk waarom al in het voortraject het doek is gevallen voor de vrachtmaatschappij. Volgens anonieme bronnen op Schiphol zouden aanvullende eisen van de ILT de reden zijn dat een belangrijke buitenlandse investeerder zich terugtrok en Scholten vervolgens besloot zelf het faillissement aan te vragen.

Schuldvraag

Hartsuiker zegt in een toelichting op het faillissement over de schuldvraag voorlopig nog geen gekwalificeerd oordeel te kunnen geven. ‘Al mijn aandacht gaat de komende weken uit naar het verkennen van een mogelijke doorstart van de vrachtmaatschappij en het vinden van nieuwe investeerders. Of er bijvoorbeeld een harde of zachte toezegging of belofte lag van de ILT voor een exploitatievergunning van ATC-NL, kan ik dan ook niet beoordelen.’

Hartsuiker wijst er wel op dat hij door het ontbreken van vergunningen ‘weleens makkelijkere klusjes heeft gehad’ bij een doorstart. De verliezen van de vrachtmaatschappij in spé schat hij op enkele tonnen. ‘Het was dan ook meer dan een idee’, aldus de curator.

Aerotranscargo NL mikte op termijn op een middelgrote Nederlandse vrachtmaatschappij met een vloot van tien vrachtvliegtuigen, waaronder B747-8F’s en B777F’s. Daarbij zouden de freighters via een dry-lease constructie (zonder piloten) worden gehuurd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding