De luchthaven, zo’n 100 kilometer ten noordwesten van Frankfurt Airport (Fraport) gelegen, was grotendeels (82,5%) in handen van het noodlijdende Chinese HNA, dat in het kader van een eigen schuldsanering niet langer garant wilde staan voor de verliezen van Hahn Airport.
Vrachtafhandeling
De curatoren hebben haast, want de autoriteiten betalen nog tot 22 januari van het volgend de salarissen door van de 430 personeelsleden. Daardoor kunnen de vrachtvluchten op Hahn Airport voorlopig gewoon worden gecontinueerd. Door de grote problemen met de vrachtafhandeling op Fraport is dat ook goed nieuws voor de vrachtmaatschappijen, die alternatieven zoeken voor de nabijgelegen Duitse mainport.
Volgens curator Jan Markus Plathner moet er al voor de jaarwisseling zicht zijn op nieuwe investeerders, die ook met een concreet bod bereid zijn de huidige vliegoperaties voort te zetten. Volgens Plathner hebben zich al enkele geïnteresseerde partijen aangemeld, maar namen wil hij niet noemen.
Behalve nieuwe eigenaren moet de curator ook een nieuwe bestuurder aanstellen voor de luchthaven die een ingrijpende reorganisatie moet leiden. Verder zal er ook nog een grondig boekenonderzoek komen waarom de luchthaven zo snel in de problemen is gekomen. Daarbij spelen ook speculaties een rol dat er de laatste jaren grote bedragen zouden zijn weggesluisd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?