De Duitse vrachtmaatschappij heeft via de moederholding Lufthansa Group bij de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing een order geplaatst van negen B777-vrachtvliegtuigen, waarvan zeven bestaan uit de nog te ontwikkelen nieuwe B7778F. Een extra B777F wordt op de bestaande tweedehandsmarkt opgehaald en zal al deze zomer gaan vliegen in de kleuren van Lufthansa Cargo, heet het verder.

Cargolux

De vrachtvloot van Lufthansa zal na deze megaorder, met een geschatte waarde van boven de 2 miljard euro, straks bestaan uit 25 B777’s. Daarnaast is Lufthansa voor de helft eigenaar van Aerologic, dat over een vloot van 20 B777F’s beschikt en hoofdzakelijk vliegt voor DHL Express. Daarmee wordt Lufthansa qua vlootomvang een serieuze bedreiging voor het Luxemburgse Cargolux, dat nu met dertig vrachtjumbo’s de grootste Europese vrachtmaatschappij is.

Cargolux kijkt momenteel ook naar uitbreiding van de vrachtvloot met eventueel de B7778F of de A350F van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Met het grotendeels verdwijnen van de vrachtvloot (25 freighters) van het Russische AirBridgeCargo, de grootste concurrent van Cargolux in Europa, wordt de verleiding groot bij de Luxemburgers om snel dit vacuüm aan vrachtvliegtuigen te vullen dat de Europese sancties tegen Russische airlines hebben achtergelaten in de luchtvrachtmarkt.

Belly-capaciteit

Er is ook nog een andere reden dat airlines als Lufthansa nu haast maken met vrachtorders. Zo liet de grote Amerikaanse vrachtvervoerder Atlas Air (50 vrachtjumbo’s) recent weten dat de internationele luchtvrachtmarkt in de toekomst versterkt afhankelijk zal worden van freighters door het deels wegvallen van de zakenreizigers na de coronacrisis. Dat slaat deels het financieel fundament weg onder de belly-vracht concept dat veel airlines tot aan 2020 hanteerden.

Daarbij lift de vracht qua kosten eigenlijk mee op de tickets van de goedbetalende passagiers. De zakenreiziger keert post-corona door het succes van het online-vergaderen en de lagere kosten maar mondjesmaat terug naar de intercontinentale businessclass, verwachten partijen als Atlas Air. Voor de coronacrisis leverde de belly-ruimte naar schatting van veel analisten tussen de 40 tot 50% van de luchtvrachtcapaciteit. Dat marktaandeel zou post-corona wel eens kunnen komen te liggen 30% tot 35%.

Maersk

Atlas Air heeft al een deels de productielijn van de laatste vrachtjumbo’s van Boeing geclaimd en andere airlines zoals Qatar Airways hebben orders voor passagiersvliegtuigen omgezet in de aanschaf van B777F’s. Lufthansa Cargo is nu ook met de megaorder aan het voorsorteren op de nieuwe situatie in de luchtvrachtmarkt. Of dat ook is ingegeven door de recente vliegtuigorders van de nieuwkomers in de markt, de rederijen Maersk en CMA CGM, is moeilijk te achterhalen, maar kan niet worden uitgesloten.

Lufthansa Cargo laat verder weten de zeven nieuwe B777-8Fs tussen 2027 en 2030 zullen worden afgeleverd. De nieuwe generatie vrachtvliegtuigen kan bijna 120 ton aan vracht vervoeren, 17% meer dan de oude B777F’s. Daarnaast is het brandstofverbruik en co2 emissie bijna een kwart lager.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement