Het vrachtvervoer (792.750 ton) verloor over de eerste zeven maanden van dit jaar 5,8% aan vrachtvolume vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De recente julimaand liet een iets lager verlies zien van 5,5% naar 113.536 ton.

Indien het huidige verliespercentage van zo’n 5 tot 6% wordt aangehouden voor de rest van het kalenderjaar, eindigt de luchthaven dit jaar op een overslag van rond de 1,36 miljoen ton, ver onder het niveau van 2022 (1,43 miljoen ton) en een nieuw dieptepunt vergeleken met de overslag over het laatste decennium. Slechts in 2009, toen de kredietcrisis het mondiaal vrachtvervoer zwaar raakte, scoorde Schiphol met een vrachtvolume van 1,28 miljoen ton slechter.

15% minder vrachtvluchten

Het aantal vrachtvluchten nam vorige maand wederom sterk af met bijna 8% naar 1.350 vliegbewegingen. Het totaal aan vrachtvluchten lag over de eerste zeven maanden van dit jaar op iets minder dan 9.500, een verlies van bijna 15%. Wie naar het totaal aantal vliegbewegingen (247.163) kijkt dat de luchthaven tot en met juli van dit jaar heeft afgewikkeld, komt op een aandeel voor de vrachtvluchten uit van 3,8%. Dat is nog steeds ruimschoots boven het historische percentage van 3,5%.

De onderliggende vrachtcijfers van Schiphol laten intussen zien dat de Schiphol steeds meer afhankelijk is van de import uit het Verre Oosten. Het volume in dat marktsegment nam over de eerste zeven maanden van dit jaar toe met maar liefst 12,4% naar 162.736 ton (juli: +10,7%). Ook qua export was er over dezelfde periode nog sprake van lichte groei van 1,1% naar 136.432 ton op de bestemmingen in het Verre Oosten. In totaal was 300.000 ton van de bijna 800.000 ton toe te schrijven aan het vrachtvervoer van en naar die regio.

Noord-Amerikaanse markt blijft zwak

De van oudsher tweede markt voor Schiphol, Noord-Amerika, doet het daarentegen nog steeds slecht. Inkomend was er qua ladingaanbod over de eerste zeven maanden een afname van 14,5% naar 58.240 ton op de luchthaven, terwijl de export naar de VS en Canada een verlies van ruim 28% liet zien naar 71.000 ton. Daardoor werd Noord-Amerika als vrachtmarkt (totaal 129.240 ton) bijna voorbijgestreefd door het Midden Oosten (126.000 ton) op Schiphol.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement