Asiana Cargo alsnog in de verkoop, maar vraagprijs te hoog

Koopsom zou half miljard euro bedragen

De raad van commissarissen van Asiana Airlines heeft donderdag in een extra bijeenkomst alsnog het groene licht gegeven aan de verkoop van de vrachtdivisie Asiana Cargo. De desinvestering was een van de voorwaarden van de Europese Unie om goedkeuring te verlenen aan de overname van Asiana door Korean Air Lines.

Foto: Santiparp Wattanaporn / Shutterstock.com

Eerder deze week werd een besluit over de verkoop nog uitgesteld waardoor de EU-deadline van 31 oktober niet meer werd gehaald. Of dat nog gevolgen zal hebben voor de goedkeuring door Brussel, moet nog blijken.

De twee grote luchtvaartmaatschappijen van Zuid Korea beschikken over grote vrachtdivisies en controleren rond 70% van het vrachtverkeer tussen Zuid-Korea en de EU. Daarom heeft Brussel de verkoop geëist van Asiana Cargo, dat over een vrachtvloot van elf B747-400F’s beschikt.

Vraagprijs en schulden hoog

Ofschoon met het besluit een belangrijke struikelblok lijkt weggenomen voor de fusie, vragen analisten zich af of een goedkeuring door de Europese Commissie spoedig zal geschieden, aangezien de deadline van 31 oktober werd overschreden. Ook moeten de VS en Japan nog hun fiat geven.

Daarnaast is nog het onopgeloste vraagstuk rond de waardering van Asiana Cargo. Die wordt inclusief de hoge schuldenlast geschat op ruim een half miljard euro door Koreaanse media. Die prijs lijkt aan de hoge kant, stellen analisten. ‘Er zijn weinig partijen die zo’n geldsom over hebben voor een bedrijf met zoveel schulden. Dat zorgt voor veel onzekerheid in het verkoopproces’, aldus analist Bae Se-ho van Hi Investment & Securities tegenover Reuters.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Asiana Cargo alsnog in de verkoop, maar vraagprijs te hoog | NT

Asiana Cargo alsnog in de verkoop, maar vraagprijs te hoog

Koopsom zou half miljard euro bedragen

De raad van commissarissen van Asiana Airlines heeft donderdag in een extra bijeenkomst alsnog het groene licht gegeven aan de verkoop van de vrachtdivisie Asiana Cargo. De desinvestering was een van de voorwaarden van de Europese Unie om goedkeuring te verlenen aan de overname van Asiana door Korean Air Lines.

Foto: Santiparp Wattanaporn / Shutterstock.com

Eerder deze week werd een besluit over de verkoop nog uitgesteld waardoor de EU-deadline van 31 oktober niet meer werd gehaald. Of dat nog gevolgen zal hebben voor de goedkeuring door Brussel, moet nog blijken.

De twee grote luchtvaartmaatschappijen van Zuid Korea beschikken over grote vrachtdivisies en controleren rond 70% van het vrachtverkeer tussen Zuid-Korea en de EU. Daarom heeft Brussel de verkoop geëist van Asiana Cargo, dat over een vrachtvloot van elf B747-400F’s beschikt.

Vraagprijs en schulden hoog

Ofschoon met het besluit een belangrijke struikelblok lijkt weggenomen voor de fusie, vragen analisten zich af of een goedkeuring door de Europese Commissie spoedig zal geschieden, aangezien de deadline van 31 oktober werd overschreden. Ook moeten de VS en Japan nog hun fiat geven.

Daarnaast is nog het onopgeloste vraagstuk rond de waardering van Asiana Cargo. Die wordt inclusief de hoge schuldenlast geschat op ruim een half miljard euro door Koreaanse media. Die prijs lijkt aan de hoge kant, stellen analisten. ‘Er zijn weinig partijen die zo’n geldsom over hebben voor een bedrijf met zoveel schulden. Dat zorgt voor veel onzekerheid in het verkoopproces’, aldus analist Bae Se-ho van Hi Investment & Securities tegenover Reuters.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement