Die cijfers moeten in hun context worden gezien. De 120 schepen vertegenwoordigen een gezamenlijke capaciteit van 193.000 teu. Dat is weliswaar ruim dubbel zoveel als de 83.900 slots (58 schepen) die vorig jaar op deze manier verdwenen, maar nog steeds amper 1,2% van de totale containervloot.

Volgens scheepsmakelaar Braemar worden vooral schepen van 2.000 tot 3.000 teu afgestoten. Zij worden op heel wat routes vervangen door modernere panamax-tonnage van 4.000 tot 5.000 teu, die momenteel op de chartermarkt aan lage tarieven beschikbaar zijn.

Het grootste schip dat dit jaar tot dusver een reis naar een sloopstrand aanvatte, is de 3.415 teu grote ‘APL Ruby’ (foto) die ruim 23 jaar geleden door de Japanse werf Imabari werd gebouwd voor NOL uit Singapore en nooit van eigenaar is gewisseld.

MSC verkocht eerder dit jaar de zusterschepen ‘MSC Nora’ en ‘MSC Clara’ van 3.018 teu voor de sloop. Beide eenheden werden in 1986 gebouwd en bleven dus een kwart eeuw in de vaart, o.a. voor Hyundai Merchant Marine en Cosco.

Ook de iets kleinere ‘MSC Carina’ van 2.875 teu die in 1986 als ‘Rainbow Bridge’ voor “K” Line begon te varen, heeft de vloot van de Zwitserse rederij onlangs verlaten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement