Adviesgroep GACAG roept EU op tot dumpen van ETS-regelgeving

Luchtvracht

De luchtvrachtadviesgroep GACAG vraagt de EU om zijn emissiehandelsysteem niet toe te passen voor de luchtvaart. De luchtvracht kan zich geen extra lasten permitteren, zegt de adviesgroep.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Alhoewel een internationale aanpak binnen IACO veel beter zou zijn geweest, lijkt de impact op de kosten van luchtvaartbedrijven voorlopig wel mee te vallen. De extra kost per ton kerosine is vandaag niet hoger dan 22 EURO (www.airets.org). Luchtvracht wordt in de ETS ook sterk bevoordeeld ten opzichte van passagiervervoer, omdat per passagier 100 kg wordt gerekend (150 kg bij ICAO). Sommige luchtvracht bedrijven krijgen trouwens meer gratis rechten dan zij nodig hebben.

Geplaatst door: Erik van Agtmaal op
Adviesgroep GACAG roept EU op tot dumpen van ETS-regelgeving | NT

Adviesgroep GACAG roept EU op tot dumpen van ETS-regelgeving

Luchtvracht

De luchtvrachtadviesgroep GACAG vraagt de EU om zijn emissiehandelsysteem niet toe te passen voor de luchtvaart. De luchtvracht kan zich geen extra lasten permitteren, zegt de adviesgroep.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Alhoewel een internationale aanpak binnen IACO veel beter zou zijn geweest, lijkt de impact op de kosten van luchtvaartbedrijven voorlopig wel mee te vallen. De extra kost per ton kerosine is vandaag niet hoger dan 22 EURO (www.airets.org). Luchtvracht wordt in de ETS ook sterk bevoordeeld ten opzichte van passagiervervoer, omdat per passagier 100 kg wordt gerekend (150 kg bij ICAO). Sommige luchtvracht bedrijven krijgen trouwens meer gratis rechten dan zij nodig hebben.

Geplaatst door: Erik van Agtmaal op