De van oorsprong Groningse maar nu in Antwerpen gezetelde koel- en vriesrederij heeft twee schepen besteld met een capaciteit van 2.200 teu. Volgens de rederij gaat het om eco-schepen met een hoge reefercapaciteit die gelijk staat aan ongeveer 12.000 pallets.

Met het ecodesign wordt gedoeld op de vorm van de scheepsromp, die scherp gesneden is zodat het schip weinig weerstand heeft. ‘Daarbij worden de schepen voorzien van MAN B&W motoren met elektronische inspuiting die vanwege de mogelijkheid tot fine tuning minder brandstof verbruiken’, zegt general manager Yntze Buitenwerf van Seatrade. ‘Maar wat deze schepen echt bijzonder maakt is dat de schepen volledig zijn ingericht op containers. Normaal gesproken vervoeren reeferschepen in de ruimen lading in bulk, bijvoorbeeld op pallets, en worden aan dek containers geplaatst. Maar deze nieuwe schepen zullen alleen koelcontainers vervoeren. Dat zijn geen teu’s maar veertig voets high cubes. Daarvan kunnen de schepen er zo meteen maximaal 700 van meenemen.’

Om de containers in het ruim voldoende te kunnen koelen wordt er naast de luchtkoeling van het ruim ook een waterkoelingsysteem ingebouwd. ‘Wanneer je containers in het ruim plaatst worden die warm, en dus moet er gekoeld worden. Luchtkoeling is daarvoor normaal, al zijn onze ventilatoren wel aanzienlijk groter dan van een normaal containerschip. Maar daarnaast krijgen wij ook de mogelijkheid om containers aan te sluiten op waterkoelnetwerk. Dat zorgt voor intensievere koeling en bespaart ook gelijk brandstof, omdat de de koelunits op de containers zelf niet zo hard hoeven te werken.’ De waterkoeling van reefercontainers is niet nieuw, maar wordt tot nu toe wel slechts op 3 tot 5% van de koelcontainers toegepast, zegt Buitenwerf.

Op welke routes de schepen gaan varen is nog niet zeker. Seatrade onderhoudt onder andere verschillende routes vanuit Nieuw-Zeeland (voor de kiwi’s) en Zuid-Amerika richting Europa. Het bedrijf werkt ook aan een aantal nieuwe trades, maar wil daarover nog geen details vrijgeven.

De schepen moeten volgens planning in januari 2016 worden opgeleverd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement