Daarin staat dat de transactie voor het eind van het jaar moet worden afgerond en afhankelijk is van de uitkomsten van een boekenonderzoek en goedkeuring door de bevoegde autoriteiten. De overnameprijs wordt niet bekend gemaakt, maar in de markt wordt een schatting van 160 miljoen dollar gemeld.

Volgens Lloyd’s List Intelligence ontstaat met de krachtenbundeling de twaalfde containerrederij ter wereld met een vloot van 113 schepen en een capaciteit van 508.610 teu. De Duitse rederij staat nu op[ plaats dertien, CCNI op de 42ste plek. De eerste heeft vijf schepen van samen 36.600 teu in bestelling, de andere drie schepen met 27.000 teu.

Als de overname doorgaat, is het de tweede Duits/Chileense bundeling in korte tijd. Eerder dit jaar nam Hapag-Lloyd CSAV over, die daarmee opschoof van de zesde naar de vierde plaats op de wereldranglijst van containerrederijen.

De Compañía Chilena de Navegación Interoceánica SA (CCNI), zoals CCNI voluit heet, houdt zich behalve met containerdiensten bezig met het vervoer van auto’s en bulklading, waaronder kopen en forest products. Die blijven buiten de overname. Volgens de laatste gepubliceerde cijfers bedroeg de totale omzet in 2010 iets meer dan 820 miljoen dollar.

De beursgenoteerde Chileens Grupo Empresas Navieras heeft een meerderheidsbelang van 74,1 procent in CCNI. Die heeft verder belangen in allerlei andere transportsectoren, waaronder overslagterminals, luchtvracht, opslag en distributie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement