Een van hen zegt voor deze ‘second best optie’ te hebben gekozen, omdat ECT er niet in slaagt om de schepen tijdig af te handelen. De rederijen steken de hand wel deels in eigen boezem omdat veel schepen te laat arriveren, waardoor ECT met extreme pieken te maken krijgt. ‘Maar dit kan zo niet blijven duren’, aldus een zegsman.
De G6-alliantie heeft vanwege de aanhoudende congestie in Rotterdam om de schepen van loop 4 deze maand de Schelde in plaats van de Maas op te sturen. Het gaat om schepen van rond de 13.000 teu, die elk in Rotterdam tussen de 4.000 en 5.000 containers zouden laden en lossen.
Dat pakket verschuift nu dus naar Antwerpen. De schepen zullen daar worden afgehandeld door PSA Antwerp aan het Deurganckdok. De rederijen hebben hun klanten laten weten dat er in september mogelijk ook schepen naar Antwerpen worden afgeleid als de situatie in Rotterdam niet verbetert. De G6 bestaat uit APL, Hyundai, MOL, Hapag-Lloyd, NYK Line en OOCL.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Gewoon afwachten wat de rederijen van plan zijn komen ze terug naar Rotterdam of blijven ze in Antwerpen het zou niet de eerste keer zijn dat de rederijen alles verhuizen naar een andere haven dat is nog al gebeurd zelf in Antwerpen gewoon vna de eene goederbehandelaar naar de andere in eigen haven.
Het betreft een tijdelijk verlies aan Antwerpen, want de TNWA (= Alliantie met APL (= NOL) & Hyundai & MOL) participeren in de neiuwe Rotterdam Gateway Terminal op Maasvlakte 2 (met DP). Dus dat pakket komt wel weer terug. Daarnaast ist PSA een Singaporees bedrijf, net als NOL (als reder APL bekend), met beiden Temasek als hoofdaandeelhouder… (Temasek = Investment Bank van Staat Singapore…)
Dus hiermee wordt een duidelijk signaal aan ECT & Hutchinson afgegeven: het moet veel bet