Het familiebedrijf heeft een principeovereenkomst met Havenbedrijf Rotterdam gesloten voor de huur van een vijftien hectare grote locatie op Maasvlakte 2, die in twee fasen (van acht en zeven hectare) kan worden afgenomen. Commercieel directeur Ted Holleman schat dat in de eerste fase zo’n 125.000 containers (handlings) per jaar behandeld kunnen worden.
Het bedrijf heeft de equipment-leveranciers Kalmar en Terex gevraagd ontwerpen te maken voor de nieuwe terminal. Volgens Holleman zijn beide daar zeer in geïnteresseerd omdat een blauwdruk voor een geautomatiseerd depot wereldwijd toepasbaar zou zijn. Hij schat dat met de uitvoering van de eerste fase tussen de vijftien en twintig miljoen euro gemoeid zou zijn.
Dat is naar schatting een factor drie keer zo veel dan voor een traditioneel depot, waar containers met reachstackers worden op- en afgezet. Het geautomatiseerde depot zou uitgerust worden met onbemande stapelkranen, vergelijkbaar met de asc’s die al op de onbemande overslagterminals in Rotterdam worden gebruikt.
Grote voordeel is volgens Holleman dat de gemiddelde verblijftijd van containers op depots fors omlaag kan op een geautomatiseerde faciliteit. ‘De kosten van long stays, tot wel negentig dagen, vormen nu een groot probleem. Daarop kunnen we voor de klant veel geld verdienen’, zegt Holleman.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?