Dit meldt de Japanse rederij in reactie op het gisteren gepubliceerde besluit van EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) om de deelnemers samen 395 miljoen euro aan boetes op te leggen. MOL en de betrokken dochterbedrijven hebben vrijstelling gekregen omdat ze volledig hebben meegewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie, dat zich uitstrekte over de periode 2006-2012.
Dat betekent dat het boetebedrag voor rekening komt van vier rederijen: het Chileense CSAV, “K” Line en NYK uit Japan en het Noors-Zweedse WWL-Eukor. De laatste moet de hoogste boete betalen, ruim 207 miljoen euro. NYK moet bijna 142 miljoen naar Brussel overmaken en K Line 39 miljoen. CSAV komt er genadig van af met een bon van zeven miljoen.
In een korte verklaring biedt MOL zijn gewaardeerde klanten zijn excuses aan ‘voor de zorgen die mogelijk zijn veroorzaakt’. Ook belooft de rederij plechtig ernaar te streven herhaling te voorkomen en het publieke vertrouwen terug te winnen.
K Line zegt de zaak serieus te nemen te nemen en maatregelen te hebben genomen die ervoor moeten zorgen dat iedereen zich voortaan aan de wet houdt. De rederij neemt de boete als buitengewone last op in het jaarverslag over 2018.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?