Nu het ladingaanbod beperkt is en de bunkerprijzen zeer laag zijn, kiezen steeds meer rederijen ervoor om hun schepen om te laten varen via de Kaaproute. De omweg via Zuid-Afrika kost weliswaar wat extra dagen en meer brandstof, maar biedt het voordeel dat er geen tolgelden afgedragen hoeven te worden voor de Suez-passage. Die kunnen voor een schip van 20.000 teu al gauw oplopen tot een bedrag van 475.000 dollar.
Omdat grote spelers als Maersk, MSC en CMA CGM al diverse schepen laten varen via de Kaaproute is de Suez Canal Authority al tien miljoen dollar aan tolgelden misgelopen, schrijft het Franse databureau Alphaliner. Het onderzoeksbureau registreerde sinds maart al twintig schepen die liever dagenlang omvaren om de Suez-transit te vermijden.
Korting
Deze trend is opnieuw een flinke klap voor het Suezkanaal, dat al hard werd getroffen doordat rederijen vele afvaarten schrappen vanwege de coronacrisis. Met flinke kortingen probeert de Suez Canal Authority carriers te verleiden. Containerschepen die in oostelijke richting varen, krijgen in ieder geval tot 30 juni 17% korting op het tolbedrag.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?