Harde klap voor containerverkeer op VS

Coronacrisis

De containervaart op de VS heeft harde klappen gekregen door de coronacrisis, zegt de internationale redersvereniging Bimco. De containerinvoer in havens aan de Amerikaanse westkust ging in de eerste vier maanden van het jaar met 12,5% onderuit. Het betekende een verlies van 434.000 teu.

In april krabbelde de containerimport wel weer wat op, maar dat kwam volgens Bimco niet doordat de marktvraag weer wat groter werd, maar doordat alsnog containerlading werd aangevoerd die door de lockdown van China in het begin van het jaar was gestremd.

Long Beach

Voor een lichtpunt zorgen de mei-cijfers van de haven van Long Beach, die een groei van 7,6% te zien gaven. Dat neemt volgens Bimco niet weg dat de containerscheepvaart voorlopig zwaar in de min zit en de vooruitzichten voor de sector nog steeds ‘armzalig’ zijn.

De grootste dip was zichtbaar in de aanvoer van kleding: in april lag die nog maar op 10% van het gebruikelijke niveau. De import van ladingen meubels en elektronica was circa een derde van normale hoeveelheden, de invoer van sportartikelen halveerde ongeveer. De import van motorvoertuigen slonk met een derde. Alleen voedsel en drinkwaren werden juist méér met containers aangevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Harde klap voor containerverkeer op VS | NT

Harde klap voor containerverkeer op VS

Coronacrisis

De containervaart op de VS heeft harde klappen gekregen door de coronacrisis, zegt de internationale redersvereniging Bimco. De containerinvoer in havens aan de Amerikaanse westkust ging in de eerste vier maanden van het jaar met 12,5% onderuit. Het betekende een verlies van 434.000 teu.

In april krabbelde de containerimport wel weer wat op, maar dat kwam volgens Bimco niet doordat de marktvraag weer wat groter werd, maar doordat alsnog containerlading werd aangevoerd die door de lockdown van China in het begin van het jaar was gestremd.

Long Beach

Voor een lichtpunt zorgen de mei-cijfers van de haven van Long Beach, die een groei van 7,6% te zien gaven. Dat neemt volgens Bimco niet weg dat de containerscheepvaart voorlopig zwaar in de min zit en de vooruitzichten voor de sector nog steeds ‘armzalig’ zijn.

De grootste dip was zichtbaar in de aanvoer van kleding: in april lag die nog maar op 10% van het gebruikelijke niveau. De import van ladingen meubels en elektronica was circa een derde van normale hoeveelheden, de invoer van sportartikelen halveerde ongeveer. De import van motorvoertuigen slonk met een derde. Alleen voedsel en drinkwaren werden juist méér met containers aangevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement