Dat heeft Maeil Business Newspaper, de belangrijkste zakenkrant van het Aziatisch land, gemeld.

De rederijen ontlopen volgens de krant daarmee waarschijnlijk torenhoge boetes die anders ‘als een bom’ zouden zijn ingeslagen in de Zuid-Koreaanse scheepvaartbranche. De KFTC, de Zuid-Koreaanse toezichthouder op eerlijke handelspraktijken, stelde afgelopen voorjaar 23 scheepvaartbedrijven, waaronder containerrederij HMM, in staat van beschuldiging wegens het kunstmatig hooghouden van vrachttarieven in Zuidoost-Azië in de periode 2003-2018. De toezichthouder stelde de bedrijven een boete in het vooruitzicht ter waarde van 10% van hun jaaromzet, waarmee het totaalbedrag had kunnen uitkomen op omgerekend honderden miljoenen euro’s.

De Zuid-Koreaanse overheid wil in de aangepaste scheepvaartwet de samenwerking tussen rederijen die dit voorjaar nog als illegaal werd beoordeeld, met terugwerkende kracht legitiem maken, aldus Maeil Business Newspaper. De parlementaire commissie die maritieme kwesties in haar portefeuille heeft, gaf deze week haar zegen aan de vernieuwde scheepvaartwet. De commissie die juridische zaken behandelt, moet er ook nog naar kijken, voordat de wetsaanpassingen in stemming worden gebracht in het Zuid-Koreaanse parlement.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding