De aanpassing van de vloot van Hapag-Lloyd voor lng is aanzienlijk duurder gebleken dan verwacht, heeft topman Rolf Habben Jansen op een persconferentie gezegd. Volgens hem zijn de vooruitzichten voor vloeibaar aardgas als alternatieve brandstof voor de zeescheepvaart veranderd.
Dual fuel
De Duitse rederij heeft tot nu toe bij wijze van proef één bestaand containerschip laten ombouwen voor lng-aandrijving. De toen vijf jaar oude ‘Brussels Express’ van 15.000 teu kreeg twee jaar geleden bij een Chinese werf dual fuel-aandrijving, waarmee het zowel op lng als op zwavelarme stookolie kan varen. Die was bedoeld als eerste van een serie van zeventien van zulke ‘retrofits’.
Habben Jansen sloot lng niet uit als alternatieve brandstof als er geen andere oplossingen gevonden kunnen worden, maar momenteel staan er geen andere retrofits in de planning. Hij wees er op dat de vooruitzichten van vloeibaar aardgas als transportbrandstof het afgelopen jaar zijn veranderd.
Niettemin verwacht hij dat lng bij gebrek aan emissieloze alternatieven nog geruime tijd ingezet zal worden als relatief schone transportbrandstof. Volgens hem kunnen alle Hapag-schepen met lng-aandrijving ook op andere brandstoffen varen, al zijn daar wel technische aanpassingen voor nodig.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?