Feederdiensten Zuid-China plat voor coronavrije nieuwjaarsviering

Quarantaineregels

In het zuiden van China worden vanaf medio december volop containerfeederdiensten platgelegd.

Het varend personeel krijgt daarmee de gelegenheid om aan de strenge Chinese quarantaine-eisen te voldoen en toch met hun familie thuis Chinees nieuwjaar te vieren, een feest van twee weken dat op 1 februari begint, maar dat voor verladers betekent dat sommige Chinese bestemmingen tijdelijk niet bereikbaar zullen zijn omdat containerrederijen even geen lading meer accepteren.

Hapag-Lloyd en ONE hebben als eerste rederijen een schema op hun websites geplaatst waarop te zien is vanaf welke datums verschillende Zuid-Chinese havens tijdelijk geen feederlading meer kunnen ontvangen. Het betreft allemaal havens die normaliter met transhipment worden bediend vanuit de containerhavens aan de Pearl River Delta; Hongkong, Nansha, Yantian en Shekou (Shenzhen).

Geen lading meer

De eerste provincie die getroffen wordt is het westelijk gelegen ­Guangzhi, grenzend aan Vietnam. Voor havens in die provincie, waaronder Beihai, Fangcheng en Qinzhou, accepteren Hapag-Lloyd en ONE nu al geen lading meer. Ook bijvoorbeeld het feederverkeer naar de noordelijker gelegen provincie Fujian, met onder meer de haven van Fuzhou, wordt straks tijdelijk gestaakt. Hapag-Lloyd accepteert voor bestemmingen in Fujian geen lading meer vanaf 6 december, ONE niet vanaf 10 december.

Hoewel de containerlijndiensten tussen de grote Chinese zeehavens gewoon blijven werken, waarschuwt Lars Jensen van consultancybureau Vespucci Maritime dat het platleggen van feederdiensten ook elders in de bevoorradingsketen een ‘rimpeleffect’ teweeg kan brengen. Zo verwacht hij dat verladers mogelijk gaan uitwijken naar transport over land, zoals railvervoer, waardoor in het landtransport capaciteitstekorten zouden kunnen ontstaan.

ONE haalt in het nieuwe jaar het vroegst het slot er weer af en belooft voor alle getroffen bestemmingen weer lading te accepteren op 5 februari. Bij Hapag-Lloyd verschilt dat per bestemming en duurt de ‘suspension period’ bijvoorbeeld het langst voor havens in de provincie Hainan: tot 4 maart.

Het platleggen van de containerdiensten komt op een lastig moment. De containervaart vanuit China kraakt al in al haar voegen. Sommige verladers worden hierdoor gedwongen onconventionele maatregelen te nemen. Asda, een van de grootste Britse supermarktketens, heeft voor het eerst in zijn bestaan zelf een vrachtschip gecharterd om ondanks alle logistieke problemen in Groot-Brittannië met kerst voor volle schappen te zorgen.

Non-food

Het vaartuig komt uit China en neemt volgens Asda 350 zeecontainers vol speelgoed, kerstversieringen, kleding en cadeauartikelen mee. De drukte in de internationale containerlijnvaart deed de haven van Felixstowe de afgelopen tijd nog ernstiger vastlopen dan havens op het Europese vasteland, terwijl het door de brexit en corona verergerde tekort aan vrachtwagenchauffeurs ook de binnenlandse distributie in het Verenigd Koninkrijk bemoeilijkte.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Feederdiensten Zuid-China plat voor coronavrije nieuwjaarsviering | NT

Feederdiensten Zuid-China plat voor coronavrije nieuwjaarsviering

Quarantaineregels

In het zuiden van China worden vanaf medio december volop containerfeederdiensten platgelegd.

Het varend personeel krijgt daarmee de gelegenheid om aan de strenge Chinese quarantaine-eisen te voldoen en toch met hun familie thuis Chinees nieuwjaar te vieren, een feest van twee weken dat op 1 februari begint, maar dat voor verladers betekent dat sommige Chinese bestemmingen tijdelijk niet bereikbaar zullen zijn omdat containerrederijen even geen lading meer accepteren.

Hapag-Lloyd en ONE hebben als eerste rederijen een schema op hun websites geplaatst waarop te zien is vanaf welke datums verschillende Zuid-Chinese havens tijdelijk geen feederlading meer kunnen ontvangen. Het betreft allemaal havens die normaliter met transhipment worden bediend vanuit de containerhavens aan de Pearl River Delta; Hongkong, Nansha, Yantian en Shekou (Shenzhen).

Geen lading meer

De eerste provincie die getroffen wordt is het westelijk gelegen ­Guangzhi, grenzend aan Vietnam. Voor havens in die provincie, waaronder Beihai, Fangcheng en Qinzhou, accepteren Hapag-Lloyd en ONE nu al geen lading meer. Ook bijvoorbeeld het feederverkeer naar de noordelijker gelegen provincie Fujian, met onder meer de haven van Fuzhou, wordt straks tijdelijk gestaakt. Hapag-Lloyd accepteert voor bestemmingen in Fujian geen lading meer vanaf 6 december, ONE niet vanaf 10 december.

Hoewel de containerlijndiensten tussen de grote Chinese zeehavens gewoon blijven werken, waarschuwt Lars Jensen van consultancybureau Vespucci Maritime dat het platleggen van feederdiensten ook elders in de bevoorradingsketen een ‘rimpeleffect’ teweeg kan brengen. Zo verwacht hij dat verladers mogelijk gaan uitwijken naar transport over land, zoals railvervoer, waardoor in het landtransport capaciteitstekorten zouden kunnen ontstaan.

ONE haalt in het nieuwe jaar het vroegst het slot er weer af en belooft voor alle getroffen bestemmingen weer lading te accepteren op 5 februari. Bij Hapag-Lloyd verschilt dat per bestemming en duurt de ‘suspension period’ bijvoorbeeld het langst voor havens in de provincie Hainan: tot 4 maart.

Het platleggen van de containerdiensten komt op een lastig moment. De containervaart vanuit China kraakt al in al haar voegen. Sommige verladers worden hierdoor gedwongen onconventionele maatregelen te nemen. Asda, een van de grootste Britse supermarktketens, heeft voor het eerst in zijn bestaan zelf een vrachtschip gecharterd om ondanks alle logistieke problemen in Groot-Brittannië met kerst voor volle schappen te zorgen.

Non-food

Het vaartuig komt uit China en neemt volgens Asda 350 zeecontainers vol speelgoed, kerstversieringen, kleding en cadeauartikelen mee. De drukte in de internationale containerlijnvaart deed de haven van Felixstowe de afgelopen tijd nog ernstiger vastlopen dan havens op het Europese vasteland, terwijl het door de brexit en corona verergerde tekort aan vrachtwagenchauffeurs ook de binnenlandse distributie in het Verenigd Koninkrijk bemoeilijkte.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding