Volgens het verantwoordelijke ministerie van maritieme zaken en visserij moet het staatsbelang voor het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar overgaan in private handen. Een prijs voor het meerderheidsbelang noemde het ministerie daarbij niet.
Doorstart
HMM kwam in april 2016 grotendeels in handen van de Koreaanse overheid als onderdeel van een doorstart en reorganisatie van het destijds in liquiditeitsproblemen verkerende Hyundai Merchant Marine. Niet veel later moest de grootste Koreaanse rederij, Hanjin Shipping, surseance van betaling aanvragen. Hanjin, dat over 140 schepen beschikte, werd in februari 2017 door het gerechtshof in Seoul failliet verklaard en ontbonden.
De verkoop van HMM aan particuliere investeerders belooft voor de Koreaanse overheid bijzonder lucratieve zaak te worden. De rederij, onderdeel van het containerconsortium ‘The Alliance’ was over de eerste negen maanden van dit jaar goed voor bedrijfswinst (ebit) van 3,9 miljard dollar. De timing voor de verkoop van het staatsbelang komt dan ook niet zomaar uit de lucht vallen. HMM is verder met een marktaandeel van 3,3% de achtste speler in de mondiale containermarkt.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?