De mooiste voorbeelden bieden de boeken van het Franse CMA CGM en het Duitse Hapag Lloyd. Zo noteerde CMA CGM vlak na de overname van expediteur Ceva Logistics, begin 2019, nog een schuld van 18 miljard dollar in de financiële rapporten. Dat is in het laatste kwartaalverslag gereduceerd met een derde naar iets minder dan 12 miljard dollar.
85% lager
Bij het Duitse Hapag Lloyd verdwijnen de schulden ook als sneeuw voor de zon. De rederij uit Hamburg tekende in het derde kwartaal van 2019 nog een forse schuldenlast van ruim 6 miljard euro op, maar wist dat in het recent afgesloten derde kwartaal met bijna 85% te verlagen naar iets meer dan 1 miljard euro.
Het Israëlische Zim is ook voortvarend bezig met het aflossen van de schuldenberg. Die lagen eind vorig jaar nog op zo’n 1,2 miljard dollar, maar zijn negen maanden later bijna verdwenen. Slechts een kleine netto schuldenlast van 22 miljoen dollar resteerde eind september in de boeken over het derde kwartaal van de rederij.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?