De lijnvaartsector staat aan de vooravond van grote veranderingen, voorspelt Maersk-topman Skou in een interview in de Financial Times.

De containervaart zal volgens hem waarschijnlijk vanaf augustus, en in elk geval nog dit jaar, worden getroffen door een scherpe ommekeer van de factoren die tijdens de coronapandemie hebben geleid tot explosieve prijsstijgingen. Langzaamaan komen er steeds meer containers beschikbaar, de orderboeken van scheepsbouwers puilen uit, de congestie neemt af en ondertussen nemen ook de consumentenbestedingen en de vraag naar transport af. Skou spreekt van een ‘bullwhip effect’. ‘Als het gebeurt, kan het vrij snel gaan.’

Spoel reageert, dat dit niet betekent dat het gedaan is met het historisch hoge tarievenniveau en de monsterwinsten van de rederijen. Feit is wel dat de tarieven nu al het hele jaar geleidelijk aan het dalen zijn. Spoel verwacht dat ook nieuwe langetermijncontracten met lagere tarieven worden afgesloten. ‘En zolang grote ontregelingen uitblijven, zal de daling doorzetten.’

De Evofenedex-man maakt de kanttekening dat rederijen lange tijd de markt naar hun hand hebben weten te zetten door te sturen op de capaciteit, ‘en dat zal niet plotsklaps veranderen’.

Het lijkt nu wel duidelijk dat een omslagpunt in de lijnvaart eraan zit te komen, toch zal het herstel van de balans in de markt slechts geleidelijk blijven gaan, denkt Spoel. ‘We gaan nooit meer terug naar het niveau van 2019. Rederijen hebben lange tijd krap gezeten, maar als je kijkt naar de kwartaalcijfers dan is dat allang goedgemaakt.’

Maersk is met een vloot van meer dan 730 schepen, die samen meer dan 4 miljoen teu vervoeren, de nummer-2 rederij in de wereld. Het bedrijf met hoofdkantoor in Kopenhagen beheerst ongeveer een vijfde van de wereldwijde containermarkt. De winst in het eerste kwartaal van dit jaar was meer dan 7 miljard dollar.

Dat het herstel geleidelijk is, is doordat er zoveel langetermijncontracten zijn. Spoel: ‘Het is te hopen dat behalve de capaciteit ook de betrouwbaarheid van containertransport toeneemt’.

Skou zegt in het gesprek met de FT dat hij zich geen zorgen maakt over de cijfers van de Deense onderneming, eveneens wijzend op een toename van langetermijncontracten in de containervaart en een snel groeiende logistieke activiteit aan land. Ook zegt de topman te verwachten dat de globalisering niet stopt en dat productie grotendeels in Azië zal blijven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement