Ook op de lange termijn ziet de WSC een verslechtering van de situatie. Het gemiddeld aantal verloren containers per jaar steeg tussen 2008 en 2021 naar 1.629 stuks. Een kanttekening bij de verliezen van de huidige periode is dat de stijging met name is toe te schrijven aan twee grote incidenten. Daarmee lijkt de stijging in de vrachtverliezen niet structureel te zijn.

In 2020 verloor het containerschip ONE Opus (capaciteit 14.000 teu) in een zware storm op de Stille Oceaan zo’n 1.800 containers in één keer (en mogelijk waren dat er zelfs meer). Vorig jaar kwam de Maersk Essen (capaciteit 13.100 teu) onderweg vanuit Azië naar Los Angeles eveneens in zwaar weer terecht en verloor toen zo’n 750 containers.

‘Zorgwekkend’

Volgens de WSC zijn er alleen in deze periode en in de periode 2014 -2016 zulke enorme verliezen geweest. De scheepvaartorganisatie noemt de stijging ‘zorgwekkend’ en kondigt aan meer onderzoek naar de oorzaken te doen. Containerschepen worden nu bijvoorbeeld extra gewaarschuwd voor parametrisch slingeren, een relatief weinig voorkomend verschijnsel wat optreedt als een schip vaart in een richting die gelijk is aan de golfrichting – of precies daar tegenin – maar wat dus wel voor grote problemen kan zorgen.

Lijnvaartmaatschappijen vervoerden in 2021 ongeveer 241 miljoen containers, de totale waarde van alle vervoerde goederen is meer dan 7 biljoen dollar. Op het totaal van 241 miljoen stuks gaat het om minder dan 0,01 procent containers wat overboord slaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement