Die index kwam eind vorige week uit op afgerond 2562 punten, ruim 285 minder dan een week eerder. Begin dit jaar lag de graadmeter nog boven de 5000 punten. In januari zette een geleidelijke daling in tot net boven de 4000 punten, maar sinds juni daalt de index in een steeds sneller tempo.

De SCFI is een samengestelde index van de belangrijkste vaargebieden, waarin de route van China naar Europa voor 20% meeweegt. Op dit vaargebied zijn de tarieven sinds begin dit jaar gehalveerd, met een daling van de index van boven de 10.000 punten tot 5029 vorige week. De index voor vervoer naar Noord-Amerika laat een vergelijkbare trend zien met een val van ruim 5000 punten in januari naar 2343 nu.

Normalisering

De huidige tarievendaling gaat veel sneller dan kopstukken uit de sector eerder verwachtten. Zo voorspelden de topmannen Søren Skou van Maersk en Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd vorige maand bij de publicatie van de jaarcijfers nog dat de ‘normalisering’ in de containervaart in de tweede helft van het jaar zijn beslag zou krijgen. Ze gingen ervan uit dat de tarieven op een hoger niveau dan voor de coronapandemie zouden stabiliseren. De afgelopen vier weken zijn de spottarieven gemiddeld echter al met een derde afgenomen.

De grote containerlijnen zullen daar op korte termijn waarschijnlijk niet veel van voelen, omdat ze massaal hebben ingezet op contract- in plaats van spotvervoer. Zo lag het aandeel van het contractvervoer bij Maersk in de eerste helft van het jaar op 71%. Bijna een derde daarvan heeft een looptijd van meerdere jaren.

De 2M-alliantie van Maersk en MSC houdt rekening met een verdere daling van de vraag en schrapt om die reden de komende vijf weken negen afvaarten op zijn diensten vanuit China naar Noord-Europa, meldt NT-zusteruitgave Flows. De Ocean Alliance en THE Alliance kondigden al eerder aan afvaarten van China naar Europa te schrappen.

Golden Week

MSC en Maersk hebben laten weten dat ze schepen aan de kant houden omdat ze ervan uitgaan dat de vraag de komende maand zal inzakken. De eerste week van oktober is een nationale Chinese vakantieweek (Golden Week), waarin de stichting van de Volksrepubliek wordt gevierd en de industriële productie vrijwel stil valt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement