Seaspan, ’s werelds grootste containerschepenverhuurder, definitief van de beurs

ONE mede-eigenaar

Seaspan, ’s werelds grootste verhuurbedrijf van containerschepen, verdwijnt op Wall Street definitief van de beurs en komt in private handen, waarmee de schepenverhuurder eigendom wordt van onder meer de Japanse containerrederij ONE. Atlas Corp, het aan de New York Stock Exchange genoteerde moederbedrijf van Seaspan, heeft in verband met het formaliseren van de overname verzocht om de handel in gewone aandelen van het bedrijf met onmiddellijke ingang te staken, zo maakte Seaspan dinsdag bekend.

Foto: Aerial-motion / Shutterstock.com

De nu definitief gemaakte overname werd vorig jaar zomer aangekondigd en in november beklonken. De groep investeerders die nu eigenaar is geworden van Seaspan, noemt zichzelf Poseidon Acquisition en bestaat behalve uit ONE verder uit de Canadese investeringsmaatschappij Fairfax, de Amerikaanse familie Washington en de Amerikaanse zakenman David L. Sokol, voorzitter van Atlas. Seaspan heeft zijn wortels in de Canadese stad Vancouver, maar het opereert ook al jaren vanuit Hong Kong.

De Poseidon-partners waren in de oude situatie allemaal al aandeelhouders van Seaspan, maar door alle resterende aandelen te vergaren en het bedrijf nu van de beurs te halen, zouden ze vrijheid voor zichzelf willen kopen om hun eigen toekomststrategie uit te stippelen, zonder bemoeienis van aandeelhouders. Hoe groot het belang van ONE precies is en welke verwachtingen de Japanse rederij heeft van de nieuwe constructie, is niet naar buiten gebracht, maar wel duidelijk is in elk geval dat ONE een trouwe klant is van Seaspan. Volgens de database van de scheepsverhuurder varen er momenteel 28 Seaspan-schepen in dienst van de Japanse rederij.

In totaal bestaat de vloot van Seaspan uit 132 containerschepen met een totale capaciteit van 1,2 miljoen teu. Bovendien heeft het bedrijf nog 58 schepen in bestelling, veelal reuzenschepen die bij elkaar voor 1,9 miljoen teu extra capaciteit zullen gaan zorgen.

Niet alleen ONE, ook de andere grote containerrederijen hebben schepen van Seaspan in gebruik. Zo vaart Cosco eveneens met 28 schepen van het verhuurbedrijf, Maersk met 17 stuks, Yang Ming met 16, CMA CGM heeft er 15 schepen van en MSC en Hapag-Lloyd elk 12 vaartuigen.

Ook aan pogingen tot verduurzaming doet Seaspan mee: vorige maand was de naamceremonie van de ‘ZIM Sammy Ofer’, een dual fuel-lng-schip van 15.000 teu dat wordt gecharterd door de Israëlische rederij ZIM, dat daarmee nu vijf Seaspan-schepen in haar vloot heeft.

Seaspan, ’s werelds grootste containerschepenverhuurder, definitief van de beurs | NT

Seaspan, ’s werelds grootste containerschepenverhuurder, definitief van de beurs

ONE mede-eigenaar

Seaspan, ’s werelds grootste verhuurbedrijf van containerschepen, verdwijnt op Wall Street definitief van de beurs en komt in private handen, waarmee de schepenverhuurder eigendom wordt van onder meer de Japanse containerrederij ONE. Atlas Corp, het aan de New York Stock Exchange genoteerde moederbedrijf van Seaspan, heeft in verband met het formaliseren van de overname verzocht om de handel in gewone aandelen van het bedrijf met onmiddellijke ingang te staken, zo maakte Seaspan dinsdag bekend.

Foto: Aerial-motion / Shutterstock.com

De nu definitief gemaakte overname werd vorig jaar zomer aangekondigd en in november beklonken. De groep investeerders die nu eigenaar is geworden van Seaspan, noemt zichzelf Poseidon Acquisition en bestaat behalve uit ONE verder uit de Canadese investeringsmaatschappij Fairfax, de Amerikaanse familie Washington en de Amerikaanse zakenman David L. Sokol, voorzitter van Atlas. Seaspan heeft zijn wortels in de Canadese stad Vancouver, maar het opereert ook al jaren vanuit Hong Kong.

De Poseidon-partners waren in de oude situatie allemaal al aandeelhouders van Seaspan, maar door alle resterende aandelen te vergaren en het bedrijf nu van de beurs te halen, zouden ze vrijheid voor zichzelf willen kopen om hun eigen toekomststrategie uit te stippelen, zonder bemoeienis van aandeelhouders. Hoe groot het belang van ONE precies is en welke verwachtingen de Japanse rederij heeft van de nieuwe constructie, is niet naar buiten gebracht, maar wel duidelijk is in elk geval dat ONE een trouwe klant is van Seaspan. Volgens de database van de scheepsverhuurder varen er momenteel 28 Seaspan-schepen in dienst van de Japanse rederij.

In totaal bestaat de vloot van Seaspan uit 132 containerschepen met een totale capaciteit van 1,2 miljoen teu. Bovendien heeft het bedrijf nog 58 schepen in bestelling, veelal reuzenschepen die bij elkaar voor 1,9 miljoen teu extra capaciteit zullen gaan zorgen.

Niet alleen ONE, ook de andere grote containerrederijen hebben schepen van Seaspan in gebruik. Zo vaart Cosco eveneens met 28 schepen van het verhuurbedrijf, Maersk met 17 stuks, Yang Ming met 16, CMA CGM heeft er 15 schepen van en MSC en Hapag-Lloyd elk 12 vaartuigen.

Ook aan pogingen tot verduurzaming doet Seaspan mee: vorige maand was de naamceremonie van de ‘ZIM Sammy Ofer’, een dual fuel-lng-schip van 15.000 teu dat wordt gecharterd door de Israëlische rederij ZIM, dat daarmee nu vijf Seaspan-schepen in haar vloot heeft.