Het gaat deels om toeslagen die door de containerrederijen naar aanleiding van een klantenprocedure zijn ingetrokken en deels om bedragen die al waren betaald en naar aanleiding van klachten zijn teruggestort. De FMC noemt de 1.045.953 dollar die de commissie inmiddels voor de rederijklanten uit het vuur heeft gesleept een ‘mijlpaal’. De mijlpaal werd bereikt op 1 mei, iets meer dan tien maanden na de invoering van de Ocean Shipping Reform Act of 2022, de Amerikaanse wet die de klachtenprocedure voor de rederijklanten mogelijk maakte.
Detention and demurrage-toeslagen
De wet was een reactie op met name de detention and demurrage-toeslagen die in het coronatijdperk door containerrederijen vaak in rekening werden gebracht voor containers die te lang op de terminal bleven staan of te laat door verladers en andere klanten werden geretourneerd. De containermarkt was destijds zo booming dat de rederijen hun containers in de Verenigde Staten (en ook in Europa) zo snel mogelijk terug wilden hebben om ze in China weer te kunnen gaan vullen met nieuwe vracht, terwijl de klanten stelden dat ze helemaal geen faire kans kregen om hun containers snel op te halen en te retourneren vanwege de enorme congestie op de haventerminals.
De Ocean Shipping Reform Act of 2022 zorgde voor een vereenvoudiging van de klachtenprocedure bij de FMC, waarbij rederijklanten per e-mail konden protesteren tegen specifieke, individuele rekeningen waarvan ze meenden dat ze die onterecht hadden gekregen. Als de klanten bewijsmateriaal konden overleggen – zoals een elektronisch bericht waarin een containerrederij vanwege ruimtegebrek een containerboeking van een verlader had gecanceld – konden ze daar bijvoorbeeld een screenshot van doormailen aan de FMC.
De door de FMC gemelde mijlpaal van een miljoen dollar betreft louter het totaal van kleinere, individuele bedragen die de waakhond voor klagers heeft weten te redden. Boetes die de FMC vanwege dezelfde problematiek aan containerrederijen heeft uitgedeeld en schikkingen die na klachten van grote verladers zijn getroffen met aangeklaagde rederijen, zijn niet meegerekend. Zowel rederijklanten die kleinere claims willen indienen als klanten die een grotere zaak tegen containerrederijen willen aanspannen, zijn nog steeds welkom om dat te doen, benadrukt de FMC.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?