Grote spelbreker is volgens Container xChange de economische recessie in Duitsland, al beperken de zorgen zich zeker niet tot onze oosterburen. Container xChange meldde eerder deze maand op basis van een enquête onder twaalfhonderd logistieke insiders al dat het risico van een recessie in de VS een nog grotere bedreiging lijkt voor de logistieke sector. Het Hamburgse platform wijst in zijn nieuwe waarschuwing bovendien op de eerste kwartaalcijfers van de grote Europese containerhavens die in Rotterdam, Hamburg en Antwerpen al een flinke dip van de containervolumes lieten zien.
‘We verwachten dat de recessie die nu in Duitsland heerst de economische activiteit zal verminderen als gevolg van de dalende consumentenvraag naar goederen en diensten, wat op zijn beurt een impact zal hebben op de vraag in het hoogseizoen dit jaar’, voorziet Christian Roeloffs, ceo van Container xChange. ‘Een verminderde consumentenvraag en economische activiteit in Europa kunnen leiden tot minder import, wat gevolgen heeft voor exportafhankelijke economieën. Dit kan leiden tot een vertraging van de wereldhandel en bijdragen aan een bredere economische neergang,’ aldus de analist.
Onrust over de inflatie leidt bovendien tot stakingen, zoals al gebeurde in landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk, Portugal en Griekenland, waardoor ook verstoringen in havens optreden die de doorstroming in het vrachtvervoer verder kunnen verslechteren, aldus Roeloffs.
Lage containertarieven
Door de kwakkelende markt lijkt een serieuze verhoging van de containertarieven er niet in te zitten voor de containerrederijen. In april kwam wel een einde aan een maandenlange vrije val van de tarieven en sloeg de World Container Index, de spottarieven-barometer van de Britse consultant Drewry, zelfs even groen uit, maar afgelopen week meldde Drewry op vrijwel alle vaargebieden weer (licht) dalende prijzen. Zo ging het gemiddelde tarief op de route Shanghai-Rotterdam met 1% naar beneden, van 1542 naar 1530 dollar per veertigvoets container. Op het hoogtepunt van de piek in de coronaperiode kon zo’n zelfde container een rederij wel 15.000 dollar opleveren, tien keer zoveel.
De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), een andere toonaangevende prijzenbarometer, bevestigt het sombere beeld voor de reders: het tarief voor een twintigvoeter van Shanghai naar Europa daalde volgens die index naar 859 dollar. Al maanden blijft het tarief rond hetzelfde niveau hangen (variërend van 863 dollar eind maart tot 883 dollar eind april), maar 859 dollar betekende wel weer een nieuw dieptepunt, terwijl containerreders de afgelopen tijd juist beweerden dat deze lage prijzen echt niet meer houdbaar zijn en dat ze vanwege de fors gestegen kosten omhoog zouden moeten geschroefd.
In een verhaal van het Britse transportmedium The Loadstar zegt een anonieme containerrederij dat de kleine opleving van april zich inderdaad niet heeft doorgezet en dat de hoop van de branche nu verschoven is naar ‘het late piekseizoen’. Niemand wil oude producten van vorig jaar hebben, dus uiteindelijk zullen de voorraden in de dc’s toch nog aangevuld moeten worden, aldus de betreffende ingewijde.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?