Contracttarieven containervaart in mei ineengestort: ‘Einde tijdperk’

Xeneta's Shipping Index

De contracttarieven in de containerlijnvaart zijn in mei ‘ineengestort’, zo concludeert het Noorse dataplatform Xeneta op basis van zijn Xeneta’s Shipping Index (XSI), een barometer die wordt samengesteld met data van verschillende grote verladers (Unilever, Nestle en andere). Wereldwijd daalden de contractprijzen van containers met 27,5% en dat is de grootste maand-op-maand-daling in de geschiedenis van de index, aldus de Noorse analist. In april waren de prijzen met 10% gezakt.

Foto: Pixabay

Patrik Berglund, ceo van Xeneta, stelt dat dalende containertarieven weliswaar al een tijdje ‘het nieuwe normaal’ zijn, aangezien mei al de negende maand op rij was waarin de prijzen omlaag gingen. Maar volgens de analist verliep de afgelopen maand voor de containerrederijen wel érg dramatisch: dit was geen normale daling meer, maar een ‘collapse’, een ineenstorting. ‘Dit schetst een somber beeld van de staat waarin de sector verkeert.’

Einde van een tijdperk

Voor het eerst sinds 2020 zag Xeneta bovendien weer een jaar-op-jaar-daling van de contracttarieven en Berglund spreekt daarom van ‘het einde van een tijdperk’. De coronaperiode die de containerrederijen recordvolumes en superwinsten heeft gebracht, is definitief ten einde volgens Xeneta.

Een nieuwe opleving waarin de reders ‘back into the black’ gaan, is door de macro-economische onzekerheid, inzakkende wereldhandel en geopolitieke spanningen voorlopig niet in zicht, aldus de ceo van de Noorse dataleverancier. ‘En dat is zeer zorgwekkend voor rederijen, die overuren maken om de capaciteit te managen door vaarsnelheden aan te passen, diensten om te gooien en schepen op te leggen, en dat allemaal zonder dat het iets oplevert.’

Amerikaanse nachtmerrie

Een kanttekening is dat de ‘ineenstorting’ van bijna 30% die Xeneta in mei constateerde met name een gevolg is van de situatie in de Verenigde Staten. Daar was mei de ultieme maand om contracten te vernieuwen en dat leidde volgens Berglund tot een ‘Amerikaanse nachtmerrie’. Bij de Amerikaanse importcontainers daalden de contracttarieven in één maand tijd bijvoorbeeld met 40%.

In Europa werden dalingen genoteerd van 11% (import) en 16% (export), tegenvallers waarmee de containerrederijen er ook in ons continent volgens Xeneta niet in slaagden om een ‘bloody’ maand te verhinderen. Tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied vielen de contracttarieven zelfs 250 dollar per veertigvoers container goedkoper uit dan de kortetermijn-spottarieven.

Somber vooruitzicht

De containerrederijen kunnen volgens de Noorse analist weinig doen om onder de huidige marktomstandigheden hun contracttarieven te beschermen, zeker aangezien de komende tijd nog veel meer capaciteit op de markt gaat komen met de oplevering van de talrijke grote nieuwbouwschepen die de rederijen tijdens de pandemie hebben besteld. De dramatische maand mei was volgens Berglund daarom voorlopig ‘nog niet het einde van dit verhaal’: er staan de containerrederijen nog meer ‘uitdagende’ tijden te wachten. ‘The only way is down,’ aldus de Noorse data-analist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Contracttarieven containervaart in mei ineengestort: ‘Einde tijdperk’ | NT

Contracttarieven containervaart in mei ineengestort: ‘Einde tijdperk’

Xeneta's Shipping Index

De contracttarieven in de containerlijnvaart zijn in mei ‘ineengestort’, zo concludeert het Noorse dataplatform Xeneta op basis van zijn Xeneta’s Shipping Index (XSI), een barometer die wordt samengesteld met data van verschillende grote verladers (Unilever, Nestle en andere). Wereldwijd daalden de contractprijzen van containers met 27,5% en dat is de grootste maand-op-maand-daling in de geschiedenis van de index, aldus de Noorse analist. In april waren de prijzen met 10% gezakt.

Foto: Pixabay

Patrik Berglund, ceo van Xeneta, stelt dat dalende containertarieven weliswaar al een tijdje ‘het nieuwe normaal’ zijn, aangezien mei al de negende maand op rij was waarin de prijzen omlaag gingen. Maar volgens de analist verliep de afgelopen maand voor de containerrederijen wel érg dramatisch: dit was geen normale daling meer, maar een ‘collapse’, een ineenstorting. ‘Dit schetst een somber beeld van de staat waarin de sector verkeert.’

Einde van een tijdperk

Voor het eerst sinds 2020 zag Xeneta bovendien weer een jaar-op-jaar-daling van de contracttarieven en Berglund spreekt daarom van ‘het einde van een tijdperk’. De coronaperiode die de containerrederijen recordvolumes en superwinsten heeft gebracht, is definitief ten einde volgens Xeneta.

Een nieuwe opleving waarin de reders ‘back into the black’ gaan, is door de macro-economische onzekerheid, inzakkende wereldhandel en geopolitieke spanningen voorlopig niet in zicht, aldus de ceo van de Noorse dataleverancier. ‘En dat is zeer zorgwekkend voor rederijen, die overuren maken om de capaciteit te managen door vaarsnelheden aan te passen, diensten om te gooien en schepen op te leggen, en dat allemaal zonder dat het iets oplevert.’

Amerikaanse nachtmerrie

Een kanttekening is dat de ‘ineenstorting’ van bijna 30% die Xeneta in mei constateerde met name een gevolg is van de situatie in de Verenigde Staten. Daar was mei de ultieme maand om contracten te vernieuwen en dat leidde volgens Berglund tot een ‘Amerikaanse nachtmerrie’. Bij de Amerikaanse importcontainers daalden de contracttarieven in één maand tijd bijvoorbeeld met 40%.

In Europa werden dalingen genoteerd van 11% (import) en 16% (export), tegenvallers waarmee de containerrederijen er ook in ons continent volgens Xeneta niet in slaagden om een ‘bloody’ maand te verhinderen. Tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied vielen de contracttarieven zelfs 250 dollar per veertigvoers container goedkoper uit dan de kortetermijn-spottarieven.

Somber vooruitzicht

De containerrederijen kunnen volgens de Noorse analist weinig doen om onder de huidige marktomstandigheden hun contracttarieven te beschermen, zeker aangezien de komende tijd nog veel meer capaciteit op de markt gaat komen met de oplevering van de talrijke grote nieuwbouwschepen die de rederijen tijdens de pandemie hebben besteld. De dramatische maand mei was volgens Berglund daarom voorlopig ‘nog niet het einde van dit verhaal’: er staan de containerrederijen nog meer ‘uitdagende’ tijden te wachten. ‘The only way is down,’ aldus de Noorse data-analist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement