Daarmee komt het orderboek van Celsius, dat zichzelf omschrijft als een investeringsplatform, op veertien van dit soort schepen. Tot nu toe werden alle schepen besteld bij het Koreaanse Samsung Heavy Industries, dat veel ervaring heeft met de bouw van gastankers. Nu is gekozen voor China Merchants Heavy Industry Jiangsu, dat daarmee voor het eerst lng-tankers gaat bouwen.
Celsius heeft een langlopend contract met Clearlake Shipping, dat de schepen na de oplevering in 2026 en 2027 gaat exploiteren. Clearlake is onderdeel van grondstoffenhandelaar Gunvor, dat zelf een ‘aanzienlijk’ belang in twee van de schepen neemt. Voor de financiering van de andere twee schepen is Celcius een joint venture aangegaan met de Amerikaanse investeerder ArcLight Capital Partners.
De schepen worden uitgerust met dual fuel motoren van MAN B&W, die speciaal voor lng-tankers zijn ontworpen. Ze kunnen draaien op de ‘boil off’ van de vervoerde lng, waarmee de schepen (deels) met hun eigen lading worden aangedreven. Om daarbij de uitstoot van methaan tegen te gaan, worden ze uitgerust met een nieuw luchtsmering-systeem.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?