Het Japanse transportconcern NYK meldt dat het voor het eerst is dat een dergelijk systeem in gebruik wordt genomen op een van zijn schepen. NYK Bulkship heeft zijn hoofdkantoor niet in Japan, maar in Antwerpen.
Vleugel
De VentoFoil is een ontwerp van het Groningse bedrijf Econowind en bestaat uit een zestien meter hoge verticale vleugel die de rol van zeil speelt. Net als bij een horizontale vliegtuigvleugel gebeurt, creëert de VentoFoil een drukverschil aan de twee zijden van de vleugel, waardoor een voortstuwende kracht wordt gegenereerd.
De VentoFoil staat op een flatrack container van 20 voet en heeft volgens NYK als voordeel dat hij kleiner is dan vergelijkbare systemen in de markt, waardoor hij de vrachtoperatie als het goed is minder in de weg zit en makkelijk te installeren en te verplaatsen is.
NYK ziet in de (gedeeltelijke) windaandrijving een mogelijke bijdrage aan de bedrijfsdoelstelling om de eigen CO2-uitstoot te reduceren, een uitstoot die in het jaar 2050 nul moet zijn. NYK zegt in samenwerking met Cargill tijdens het gebruik van het moderne Groningse zeilsysteem data te gaan verzamelen over de voortstuwingskracht in combinatie met de meteorologische en oceaan-omstandigheden om zodoende te berekenen hoe effectief het systeem in de praktijk is.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?