De omzet liep in het voorbije halfjaar op tot 243,7 miljoen dollar, tegenover 100,3 miljoen een jaar eerder. De nettowinst steeg naar 21,0 miljoen dollar tegenover 9,7 miljoen over de eerste zes maanden van 2022.
2022 was een sterk jaar inzake de vraag naar het transport van LPG en ammoniak. In 2023 verminderde die vraag. Exmar spreekt van een ‘correctie.’ Maar de handel in LPG, die eveneens gebruik maakt van midsize tankers, bleef wel robuust en hoewel er nieuwe schepen op de markt kwamen hielden de vrachttarieven goed stand.
Dual fuel
In maart 2023 lichtte Exmar de optie op nog eens twee midsize LPG/ammoniakschepen. Het zal deze nieuw bestelde schepen uitrusten met dual fuel-voortstuwing. De contracten bevatten de mogelijkheid ze op ammoniak te laten varen. In augustus 2023 werd een langlopende tijdbevrachtingsovereenkomst met verlengings- en koopopties afgesloten voor vier nieuwbouwschepen van 40.000 m³ dual fuel. De schepen worden in 2026 en 2027 opgeleverd.
De supertankers van Exmar blijven presteren onder hun bestaande contracten. De rederij koestert dan ook positieve vooruitzichten voor de rest van 2023. Ze zag zich wel genoodzaakt een persbericht te publiceren waarin ze afstand neemt van een eerder aan de niet-Saverys-aandeelhouders verstuurde brief die de indruk zou kunnen wekken dart ze verplicht waren hun aandelen te verkopen. Volgens La Libre Belgique heeft de beurswaakhond FSMA hierover een klacht ingediend bij het parket.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?