De bemanningsleden krijgen op 1 januari aanstaande een 4% opslag, een jaar later komt daar 2% bij. De onderhandelaars hebben afgesproken om in 2025 opnieuw de koppen bij elkaar te steken om dan te bepalen hoe het loonstrookje er in 2026 en 2027 uit komt te zien. Vakbond en werkgevers zeggen daarmee nu een akkoord te hebben gesloten dat geldt voor de vierjarige periode 2024-2027.
Het onderhandelingsresultaat werd tijdens een bijeenkomst in Berlijn uit het vuur gesleept in het International Bargaining Forum (IBF), naar eigen zeggen de grootste collectieve arbeidsovereenkomst ter wereld. In de IBF zit de zeevarendendivisie van de ITF om de tafel met de JNG, voluit de Joint Negotiating Group of maritime employers, waarin onderhandelaars zitten namens de International Maritime Employers’ Council (IMEC), de International Mariners Management Association of Japan (IMMAJ), de Korean Shipowners Association (KSA) en de Taiwanese rederij Evergreen.
‘Veel moeite’
Vakbondswoordvoerder David Heindel van de ITF stelt dat het akkoord het resultaat is van bijzonder ingewikkelde onderhandelingen ‘die veel moeite en compromissen hebben gevergd van beide kanten’. Heindel vindt dat er uiteindelijk ‘een eerlijke deal’ op tafel is komen te liggen.
IMEC-voorzitter Belal Ahmed stelt namens de werkgevers dat de zeevarenden ‘beloond worden voor de opofferingen die ze hebben gedaan tijdens de coronapandemie, toen ze als essentiële arbeiders hebben uitgeblonken’. In het post-Covid-tijdperk treden werknemers en werkgevers in de zeevaart volgens de voorzitter nu tezamen ‘de nieuwe en ongekende uitdagingen voor onze sector’ tegemoet.
Buiten de financiële deal hebben vakbond en werkgevers afgesproken om een nieuwe werkgroep op te richten die gaat onderzoeken hoe zeevarenden worden geraakt door allerlei ‘uitdagingen’ waarmee de sector te maken krijgt, zoals de invoering van moderne technologie en het gebruik van alternatieve brandstoffen. De ITF maakt zich zorgen over de gevolgen voor onder meer de werktijden en de grootte van de scheepsbemanningen en is bang dat veel zeevarenden straks oververmoeid raken.
Als actuele aandachtspunten hebben de onderhandelingspartijen elkaar verder beloofd zich in te zullen spannen om zeevarenden een veilige werkplek te bieden zonder geweld, discriminatie en intimidatie en om voor veilige werkomstandigheden te zorgen bij met name het vastzetten van ladingen aan boord.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?