Het gaat om een vervolg op een van de grootste civiele scheepsbouwprojecten ooit, dat het gasrijke emiraat drie jaar geleden in gang zette. Qatar reserveerde toen voldoende capaciteit bij de drie grote Koreaanse scheepswerven, Daewoo, Hyundai en Samsung, voor de bouw van meer dan honderd LNG-tankers ter waarde van zo’n twintig miljard dollar. Daarvan zijn er inmiddels zestig ‘afgeroepen’.
Noch QatarEnergy, noch Hyundai heeft bekendgemaakt wanneer de schepen in de vaart moeten worden. Het Qatarese bedrijf, ‘s werelds grootste lng-leverancier, meldt alleen dat het om ‘ultramoderne’ schepen gaat van 174.000 kubieke meter met een ‘optimale brandstofefficiëntie en een aanzienlijk verminderde CO2-uitstoot’.
North Field
Duidelijk is wel dat de vlootuitbreiding samenhangt met het uitbreidingsproject voor het North Field in de Perzisch Golf ten noordoosten van het Qatarese schiereiland. Dit moet de productiecapaciteit van Qatar, nu al ‘s werelds grootste lng-exporteur, vergroten van 77 miljoen ton lng per jaar naar 126 miljoen ton in 2027.
Het North Field is het Qatarese deel van ‘s werelds grootste aardgasreserve. Het zogenoemde South Pars-deel ervan ligt in de exclusieve economische zone van Iran. Het Internationale Energie Agentschap schat dat het veld ruim vijftig biljoen kubieke meter aardgas bevat en nog eens acht miljard kubieke meter aardgascondensaat.
Qatar investeert zo’n dertig miljard dollar in het uitbreidingsproject. Het aantal lng-productielijnen wordt daarbij uitgebreid van veertien tot twintig. Verder komt er onder meer een pijpleiding van 250 kilometer naar Ras Laffan Industrial City op de noordpunt van het emiraat met een oppervlakte van iets meer dan een kwart van Nederland.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?