Car carrier van NYK op Rode Zee gekaapt: ‘Zorgwekkkende ontwikkeling’

Schip met Israëlische connecties

Houthi’s uit Jemen, een sjiitische rebellenbeweging die banden heeft met Iran, heeft zondag op de Rode Zee de car carrier ‘Galaxy Leader’ van de Japanse rederij NYK gekaapt. De rebellen omschrijven de overmeesterde car carrier zelf als een ‘Israëlisch schip’: het Britse verhuurbedrijf waarvan het vaartuig eigendom is, Ray Car Carriers, is eigendom van de Israëlische zakenman en miljardair Abraham Ungar. De vlag waaronder het schip vaart, is die van de Bahama’s. Van verschillende kanten wordt gewaarschuwd dat de kaping een zorgwekkende ontwikkeling is voor de internationale scheepvaart.

Foto: ANP / AP Photo/Kristijan Bracun

De Houthi’s zouden eerder al hebben gewaarschuwd dat ze als bondgenoot van de Palestijnen schepen met Israëlische connecties zouden gaan ‘aanhouden’. De ‘Galaxy Leader’, dat plek heeft voor 5100 auto’s maar naar verluidt nu geen vracht aan boord heeft, was op weg vanuit Turkije naar India en bevond zich na de doortocht door het Suezkanaal op de Rode Zee toen het zondag werd overvallen.

Het kantoor van de Israëlische premier Netanyahu heeft de scheepskaping betiteld als ‘opnieuw een Iraanse terreurdaad die een escalatie vertegenwoordigt van de Iraanse strijdlust tegen de burgers van de vrije wereld, met internationale gevolgen voor de veiligheid van mondiale scheepvaartroutes’.

‘Zorgwekkende ontwikkeling’

De Deense scheepvaartdeskundige Lars Jensen stelt op Linkedin dat ‘één incident op zichzelf nog geen trend vormt, maar er is waarschijnlijk maar weinig verdere escalatie meer nodig voordat ook klanten in de containervaart geconfronteerd kunnen gaan worden met toenemend oorlogsrisico of extra veiligheidstoeslagen voor lading tussen Azië en Europa’. Jensen noemt de kaping daarom ook ‘een zorgwekkende ontwikkeling’.

Israël heeft verder benadrukt dat er op de ‘Galaxy Leader’ helemaal geen Israëliërs werken. De Japanse regering, die net als de VS de kaping scherp heeft veroordeeld, meldt op haar beurt dat er evenmin Japanse bemanningsleden op het schip zijn. De 25 bemanningsleden van het schip komen uit de Filipijnen, Oekraïne, Bulgarije, Roemenië en Mexico.

Iran heeft ondertussen ontkend iets te maken te hebben met de kaping. De ‘verzetsgroepen in de regio opereren onafhankelijk van ons’, zo verklaarde het Iraanse ministerie van buitenlandse zaken.

Car carrier van NYK op Rode Zee gekaapt: ‘Zorgwekkkende ontwikkeling’ | NT

Car carrier van NYK op Rode Zee gekaapt: ‘Zorgwekkkende ontwikkeling’

Schip met Israëlische connecties

Houthi’s uit Jemen, een sjiitische rebellenbeweging die banden heeft met Iran, heeft zondag op de Rode Zee de car carrier ‘Galaxy Leader’ van de Japanse rederij NYK gekaapt. De rebellen omschrijven de overmeesterde car carrier zelf als een ‘Israëlisch schip’: het Britse verhuurbedrijf waarvan het vaartuig eigendom is, Ray Car Carriers, is eigendom van de Israëlische zakenman en miljardair Abraham Ungar. De vlag waaronder het schip vaart, is die van de Bahama’s. Van verschillende kanten wordt gewaarschuwd dat de kaping een zorgwekkende ontwikkeling is voor de internationale scheepvaart.

Foto: ANP / AP Photo/Kristijan Bracun

De Houthi’s zouden eerder al hebben gewaarschuwd dat ze als bondgenoot van de Palestijnen schepen met Israëlische connecties zouden gaan ‘aanhouden’. De ‘Galaxy Leader’, dat plek heeft voor 5100 auto’s maar naar verluidt nu geen vracht aan boord heeft, was op weg vanuit Turkije naar India en bevond zich na de doortocht door het Suezkanaal op de Rode Zee toen het zondag werd overvallen.

Het kantoor van de Israëlische premier Netanyahu heeft de scheepskaping betiteld als ‘opnieuw een Iraanse terreurdaad die een escalatie vertegenwoordigt van de Iraanse strijdlust tegen de burgers van de vrije wereld, met internationale gevolgen voor de veiligheid van mondiale scheepvaartroutes’.

‘Zorgwekkende ontwikkeling’

De Deense scheepvaartdeskundige Lars Jensen stelt op Linkedin dat ‘één incident op zichzelf nog geen trend vormt, maar er is waarschijnlijk maar weinig verdere escalatie meer nodig voordat ook klanten in de containervaart geconfronteerd kunnen gaan worden met toenemend oorlogsrisico of extra veiligheidstoeslagen voor lading tussen Azië en Europa’. Jensen noemt de kaping daarom ook ‘een zorgwekkende ontwikkeling’.

Israël heeft verder benadrukt dat er op de ‘Galaxy Leader’ helemaal geen Israëliërs werken. De Japanse regering, die net als de VS de kaping scherp heeft veroordeeld, meldt op haar beurt dat er evenmin Japanse bemanningsleden op het schip zijn. De 25 bemanningsleden van het schip komen uit de Filipijnen, Oekraïne, Bulgarije, Roemenië en Mexico.

Iran heeft ondertussen ontkend iets te maken te hebben met de kaping. De ‘verzetsgroepen in de regio opereren onafhankelijk van ons’, zo verklaarde het Iraanse ministerie van buitenlandse zaken.